شنبه ۱۳۹۴/۰۱/۱۵

رئيس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين خبرداد:

"قزوين" در سال 94 الگو و ضوابط معماري اسلامي و ايراني را ارائه مي دهد/ امسال، زماني براي راه اندازي مرکز پژوهش و مطالعات شوراي اسلامي شهر قزوين

رئيس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: مهمترين اولويت کاري کميسيون شهرسازي در سال 94 تدوين و ارائه ضوابط و الگوي معماري اسلامي و ايراني و همچنين راه اندازي مرکز پژوهش و مطالعات شوراي اسلامي شهر قزوين است.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين غياثوند با اعلام اين خبر و با تأکيد بر اينکه ضوابط معماري اسلامي و ايراني، شهر را از آشفتگي بصري نجات داده و هويت چند هزار ساله قزوين را در معماري و سيما و منظر آن جلوه گر مي کند، افزود: به واقع آنچه که اعضاي شوراي شهر و مديران مرتبط شهري را به تدوين راهگشا و اصولي اين ضوابط ياري مي رساند همکاري و نگاه ويژه دستگاههايي نظير استانداري محترم، اداره کل راه و شهر سازي، نظام مهندسي ساختمان، حوزه، دانشگاهها و مراکز علمي و پژوهشي است.

به گفته اين عضو شورا يکي از نکات مهم در تدوين ضوابط معماري اسلامي و ايراني اين است که از نظرات راهگشا و قابل تأمل علماء حوزه، امام جمعه محترم، متخصصين، اساتيد دانشگاه، نخبگان، صاحب نظران و به ويژه همراهي و نگاه خاص مردم و رسانه ها نيز استفاده شود.

وي خاطر نشان کرد: بر اين باوريم که توجه هرچه بيشتر و بهتر طراحان، سازندگان، ناظرين و مردم، به معماري ايراني و اسلامي بايد همچون نقشه راه و رويه اي در شهر قزوين شکل بگيردو ضمن پايبندي آنان به اين امر مهم، به مطالبه مهم آنان از مسئولان تبديل شود.

معماري، نما و مبلمان شهري بايد اسلامي و ايراني شود

غياثوند با اشاره به استفاده از نماي غربي و عدم استاندارد سازي ها در نماهاي شهري که طي چند سال اخير در شهر قزوين شاهد آنها هستيم، گفت: متأسفانه دستگاههايي که خود متولي راه اندازي نهضت معماري اسلامي و ايراني محسوب مي شوند تاکنون به اين امر مهم بي توجه بودند، به عنوان نمونه در نماي ساختمانهاي نظام مهندسي، معاونت شهرسازي و معماري شهرداري، راه و شهر سازي و حتي برخي دانشگاهها اثري از معماري متمدن کشورمان ديده نمي شود.  

وي در ادامه مبلمان شهري را نيز وارد در اين چرخه دانست و افزود: اگر قرار است شهري اسلامي با توجه به مؤلفه هاي پر شکوه ايراني داشته باشيم بايد به نماي مکانهاي تفريحي، گردشگري و توريستي شهر نيز توجه داشته باشيم، نمونه عيني و واقعي اين امر را در بناي منحصر به فرد و تاريخي سعدالسلطنه مي توان مشاهد کردو مي توان از اين مجموعه نفيس درس گرفت.

رياست کميسيون شهرسازي خاطر نشان کرد: در ضوابطي که در حال تدوين آن هستيم به شاخصه هايي نظير زيست بوم، اقليم، تغييرات آب و هوايي و جغرافيايي، حتي حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و اعتقادي مردم نيز توجه مي کنيم و معتقديم بايد نگاهي همه جانبه به شهر داشت.

اين عضو شورا توجه به معماري داخلي ساختمانها و نيز از بين بردن مشاعات ساختماني را نيز از ديگر مواردي برشمرد که لازم است در اين ضوابط جديد بدانها پرداخته شود.

راه اندازي مرکز پژوهش و مطالعات شوراي اسلامي شهر قزوين در سال 94

وي در بخش بعدي سخنان خود از تدوين اساسنامه مرکز پژوهش و مطالعات شوراي اسلامي شهرمان خبر دادو تصريح کرد: با تأکيد و تمرکز بر انجام کار پژوهشي و استفاده از تفکر راهبردي در مديريت شهري، مأموريت تدوين اساسنامه مرکز پژوهش و تلاش براي راه انداري اين مرکز در سال جاري از سوي رياست شورا به رئيس کميسيون شهرسازي واگذار شد که با آغاز به کار اين مرکز مهم در سال 94 از نظر کار پژوهشي افقهاي روشني مقابل شوراي شهر گشوده خواهد شد.

عضو کميسيون فرهنگي شورا يادآورشد: براي فعاليت پربار و ارزشمند مرکز پژوهش و مطالعات سعي مي کنيم از تجربيات مراکز پژوهشي ديگر شوراهاي کلانشهرهاي کشور استفاده کامل و کافي را ببريم.

تشکيل 79 جلسه کميسيون شهرسازي و اتمام 95 درصد تدوين طرح تفصيلي قزوين

غياثوند در ادامه گزارشي از روند برگزاري جلسات کميسيون متبوع خود در شوراي چهارم ارائه دادو گفت: از ابتداي شکل گيري شوراي چهارم تاکنون، کميسيون شهر سازي 79 جلسه تخصصي برگزار کرده که از مهمترين دستور کارهاي اين جلسات، ابلاغ دفترچه ضوابط تشويقي رونق ساخت و ساز و بررسي 95 درصد طرح تفصيلي با اتمام طرح مناطق يک و 2 و رو به اتمام بودن طرح تفصيلي منطقه3 بوده است.

وي با تأکيد بر اينکه کميسيون شهر سازي تلاش دارد ضمن انجام کارهاي روبنايي به انجام فعاليتهاي زيربنايي نيز اهتمام ورزد، ادامه داد: يکي از مهمترين کارهاي اساسي و زيربنايي تدوين طرح تفصيلي کهن شهر قزوين بوده است که در سال جاري به مرحله اجرا و ابلاغ به شهرداري و ديگر دستگاههاي ذيربط خواهد رسيد.

اين عضو شورا خاطرنشان کرد: از بين کل جلسات برگزار شده 54 جلسه در سال گذشته و 25 جلسه در سال 92 برپا شده است و به عنوان نمونه، بررسي طرح تفصيلي مناطق يک،2و 3 به ترتيب 17، 16و پنج جلسه را به خود اختصاص داده اند.

ابلاغ دفترچه ضوابط تشويقي رونق ساخت و ساز به شهرداري

وي در ادامه با اشاره به مهمترين لوايح و موارد مطرح شده در کميسيون متبوع خود در سال 93 اظهار داشت: دفترچه ضوابط تشويقي رونق ساخت و ساز و ارتقاء کيفي ساختمانها در شهر قزوين طي سال گذشته مورد بررسي و تصويب قرار گرفت و براي اجرا به شهرداري ابلاغ شد.

به گفته اين عضو شورا در سال 93 بررسي نحوه صدور پروانه در اراضي قولنامه اي همانند اسماعيل آباد مورد ارزيابي قرار گرفت و قرار شد بررسي جامع تري با حضور کارشناسان در سال جاري رخ دهد.

غياثوند خاطرنشان کرد: لايحه شهرداري در مورد تشويق و حمايت از ساختمانها و پلاکهاي قديمي قبل از طرح تفصيلي جديد، بررسي طرح خيابان شهيد انصاري شرقي با حضور کارشناسان نظام مهندسي و لايحه جامع ضوابط پارکينگ در سطح شهر نيز در کميسيون همچنان در دست بررسي قرار دارد.

رياست کميسيون شهر سازي در پايان به اعلام آمادگي مجموعه شوراي اسلامي شهر قزوين براي دريافت نظرات و پيشنهادات تمامي افراد حقيقي و حقوقي براي تدوين ضوابط معماري اسلامي و ايراني صحبت کردو گفت: علاقه مندان مي توانند به صورت حضوري در دفتر شورا و يا معاونت شهرسازي و معماري شهرداري قزوين نظرات خود را ارائه دهند و يا به صورت غير حضوري و تماس با دفتر شوراي اسلامي شهر قزوين با شماره تماسهاي 33227412-33227050 و از طريق وب سايت مربوطه به آدرسqazvinshora.ir  پل ارتباطي خود با ما را استحکام بيشتري بخشند.

پايان پيام/1234/فروردين94

تصاویر مرتبط