پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۲/۱۷

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين خاطرنشان کرد:

شوراها يعني تمرين دموکراسي

نايب رئيس شوراي اسلامي شهرمان شوراها را مهمترين نماد دموکراسي در کشور برشمردو گفت: پس از گذر از نظام سلطنتي، حدود 36 سال است که دموکراسي تمرين مي کنيم و نظام انتخابي در کشورمان شکل گرفته است و از همين روي زمان مي برد تا اين تفکر آنچنان بايدو شايد در کشور حاکم شود.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ علي فرخزاد با بيان اينکه وقتي نام شورا به ميان مي آيد عموم مردم اختيارات وسيع و در حوزه حاکميتي را براي اين نهاد تصور مي کنند، افزود: به عنوان عضو شورا به واقع آنچه که راجع به شورا تصور مي کردم در عمل تفاوت زيادي دارد.

رئيس کميسيون عمران شورا با گريز به گذشت يکسال و نيم از عمر شوراها يادآورشد: در اين مدت اختيارات قانوني که براي نظارت بر دستگاههاي اجرايي تدوين شده در عمل تحقق نيافته و شورا اثرگذاري لازم را در شهر به بروز و ظهور نرسانده تا بر اين واقعيت تکيه کنيم که شورا، شوراي شهرداري محسوب شده و شوراي شهر نيست.

وي با اشاره به موانع و اشکالات قانوني گفت: با وجود اينکه قوانين بالادست همچون قانون اساسي براي شوراها اختيارات وسيعي مشخص کرده ولي از طرف ديگر بدنه دستگاههاي اجرايي اعتقادي به موضوعات شورايي ندارندو بنابراين بايد نگرشها تغيير يافته و قانون ضابطه مند، مورد اجرا قرار بگيرد.

فرخزاد با ابراز تأسف از اينکه ضابطه اجرايي و نظارتي براي اجراي قانون شوراها تعريف نشده است، ادامه داد: بايد سازوکاري تدوين کرد که دستگاههاي اجرايي و قضايي در استانها و شهرها به ماهيت کار شوراها اعتقاد پيدا کنندو اين مهم در شهرداري از قوت بيشتري برخوردار باشد.

وي با بيان اينکه کشورهاي پيشرفته در اجراي دموکراسي حداقل يک قرن از ما جلوتر هستند و تشکلهاي غير دولتي و NGOهاي فعال در اين بخش دارند، خاطرنشان کرد: اين گروهها، نهادها و اتحاديه ها در تصميم گيري هاي حکومتي تأثير گذار هستند.

فرخزاد يادآورشد: آموزه هاي ديني و اسلامي نيز پشتوانه محکمي به شمار مي آيدو مي توان براي تبلور بيشتر شوراها بر اين آموزه ها که مشورت را در تصميم گيري هاي خرد و کلان توصيه مي کنند بهره بردو با سرعت بيشتري به جايگاه شوراها مشروعيت داد.

اين عضو شورا در بخش بعدي سخنان خود با بيان اينکه شوراي شهر بايد پيرو سياستهايي باشد که از دوره قبل تدوين شده، گفت: متأسفانه شوراي چهارم در ايجاد پروژه مسکوني الهيه، بادامستان و پونک که حجم وسيعي از اعتبارات شهرداري را به خود اختصاص داده، نقشي نداشته و با توجه به گذشت حدود دو سال از عمر شوراي چهارم، هنوز تکميل نشده است.

وي با تأکيد بر اينکه سياست و نظارت شوراي شهر در تکميل پروژه هاي نيمه کلان و جزئي به خوبي اجرايي شده است، عنوان کرد: توسعه متوازن در تمامي نقاط شهر، توجه به سيما و منظر شهري، موضوعات فرهنگي که از شعارهاي انتخاباتي شوراي چهارم نيز بوده اهتمام خاصي به خرج داده و موفقيتهاي خوبي حاصل شده است.

وي در رابطه با برنامه هاي آتي شورا توضيح داد: تأکيد بر اتمام پروژه هاي نيمه تمام و به بهره برداري رساندن آنها از مهمترين موضوعات است، همچنين تحقق درآمد پايدار شهري و عدم اکتفاي شهرداري به درآمدهاي حاصل از صدور پروانه، اقتصاد شهر را تحت تأثير قرارو رفاه، آسايش و ارتقاء سطح زندگي را براي شهروندان رقم مي زند.

رئيس کميسيون عمران شورا با اشاره به پروژه هاي شاخص عمراني نيز گفت: اتمام پروژه يکهزار واحدي مجموعه پونک، بادامستان و الهيه و اجراي پلهاي متعدد مثل دانشگاه آزاد، قدس، خليج فارس و امامرضا (ع) و نيز اجراي پروژه هاي مشارکتي و جذب سرمايه گذار در بخشهاي تجاري و تفريحي را از جمله اين موارد برشمرد.

پايان پيام/1260/ارديبهشت94

تصاویر مرتبط