سه‌شنبه ۱۳۹۴/۰۴/۰۲

در کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي تصميم گيري شد؛

ستاد اجرايي معماري اسلامي - ايراني تشکيل مي شود

پايبندي معماري داخلي و نماي ساختمانهاي شاخص و در حال ساخت به معماري اسلامي- ايراني و نيز تشکيل ستاد اجرايي براي ورود به مرحله اجرا، ضمن استفاده از ظرفيت و خروجي جلسات کارگروه قزوين+20 و توان اداره کل راه و شهر سازي و ميراث فرهنگي از مهمترين تأکيدات و خروجي هاي جلسه اخير کميسيون شهرسازي بود.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين غياثوند رياست کميسيون شهرسازي در جلسه اخير اين کميسيون که با موضوع اعمال معماري اسلامي- ايراني در ساخت و سازهاي جديد برگزار شد، اظهار داشت: پايبندي به اجراي معماري اسلامي و ايراني در ساخت و سازها يکي از موضوعات مهمي است که در برنامه هاي کلان کشور نيز بدانها تأکيد شده و مقام معظم رهبري نيز با اشاره به بي هويتي که امروزه در ساخت و سازهاي ما ايجاد شده، اجراي اين معماري را براي خروج از بي نظمي و بي هويتي ضروري مي دانند.

وي ادامه داد: شهر قزوين نيز از اين بي هويتي دور نبوده تا امروزه شاهد ساخت ساختمانهايي با نما و معماري داخلي باشيم که هيچ تناسب و تطبيقي با معماري متمدن اسلامي و ايراني ندارند.

غياثوند با اشاره به در دستور کار قرار داشتن تدوين دفترچه ضوابط معماري اسلامي- ايراني گفت: در کنار شهر مشهد، قزوين جزو شهرهاي پيشگام براي ارائه الگوي شاخص و ماندگار از معماري اسلامي و ايراني به شمار مي آيد.

وي با تأکيد بر اينکه معماري مجموعه تاريخي و فرهنگي بهترين معيار براي الگو پذيري به شمار مي آيد، خاطرنشان کرد: اين مجموعه پشتوانه اي منحصر به فرد براي الگو پذيري از معماري اسلامي و ايراني به شمار مي آيد که هويت چندين و چند هزار ساله ايرانيان را متذکر مي شود.

اين عضو شورا فرهنگ سازي براي پايبندي مردم و مسئولان به معماري اسلامي- ايراني و شناخت بيشتر آنان به شاخصه ها و ويژگي هايش را از مهمترين کارها برشمردو افزود: با استفاده از ظرفيت سازمان نظام مهندسي ساختمان، مي توان اين بستر را در جامعه ايجاد کرد تا مردم و سازندگان پاي کار بيايندو اين موضوع به مطالبه عمومي تبديل شود.

وي بر تشکيل ستاد اجرايي معماري اسلامي- ايراني با استفاده از ظرفيت کارگروه تخصصي قزوين+20 و نتايج جلسات اين کارگروه تأکيد کردو گفت: طراحي وب سايت جامع معماري اسلامي- ايراني، بازديد از نمونه پروژه هاي مطرح در داخل و خارج کشور، تشکيل جلسه با طراحان و مجريان ساختمانهاي شاخص و در حال اجراي شهرداري، طراحي مسابقه و برگزاري همايش از ديگر اقداماتي است که در دستور کار قرار دارد.

رياست کميسيون شهرسازي با اشاره به اقداماتي که تاکنون در رابطه با ترويج معماري اسلامي- ايراني انجام گرفته و نتايجي که با اهتمام به اين موضوع حاصل شده، گفت: اگر مراحل اجرايي کار به زودي آغاز شود تا بتوان ضوابط قانوني تدوين کردو به مرحله اجرا رساند که روح اطاعت پذيري داشته باشد توانسته ايم معماري فاخر و توانمندي به ديگران معرفي کنيم که با بيشترين همراهي و کمترين مخالفت مواجه شود.

وي همچنين پس از ارائه گزارش کار مشاور تهيه ضوابط معماري اسلامي- ايراني گفت: در جلسات بعدي، مشاور طرح پيشنهادات خود را براي ايجاد بستر مناسب فرهنگي و اجرايي شدن معماري اسلامي- ايراني در ساخت وسازهاي جديد ارائه دهدو به منظور ايجاد بستر لازم براي پذيرش اين موضوع در جامعه، از ظرفيتهاي مرکز پژوهشهاي مجلس، حوزه، دانشگاه و دفاتر مراجع عظام مشورت و نظر خواهي شود.

گفتني است در ادامه جلسه مدير عامل محمد اسماعيل حافظي مدير عامل سازمان خدمات طراحي و مشاورين طرح گزارشي از روند تدوين الگو و ضوابط معماري اسلامي- ايراني ارائه دادند.

پايان پيام/1326/خرداد94   

تصاویر مرتبط