یکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۲۹

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهرقزوین تاکید شد؛

لزوم توجه به ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه

اعضای کمیسیون فرهنگی ،اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین ضمن در جریان قرار گرفتن اقدامات موسسه "مقر کتاب" استان در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی بر استفاده از ظرفیتهای این موسسه و همکاری های مشترک میان کتابخانه های شهرداری و مقر کتاب تاکید نمودند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین، جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، برجی سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و منصوره میزبانی مسؤل مقر کتاب استان و هیأت همراه و به منظور بررسی ظرفیتهای این موسسه در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزارشد.

در ابتدای این جلسه ،برجی سرپرست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین در سخنانی به بیان اقدامات این سازمان در هفته کتاب اشاره نمود و گفت: نصب ۱۲فیکسچر و بنرهای مربوط به ‌موضوع کتاب در فضاسازی شهری، تقدیر از کتابداران کتابخانه های سازمان ،عضویت رایگان در کتابخانه های تحت پوشش شهرداری،برگراری کارگاه نقد کتاب و تقدیر از کتابخوان های برتر ،برگزاری کارگاه قصه گویی با محوریت شهروندی از مهم ترین برنامه هاي شهرداری قزوین در هفته کتاب می باشد.

وی ادامه داد:مجموعه شهرداری قزوین، دارای ۴ کتابخانه و ۲ قرائت خانه است وموجودی کتاب‌های شهرداری نیز ۵۲ هزار جلد کتاب است.

به گفته برجی ،در حال حاضر ۵۷۰۰ نفر عضو کتابخانه های تحت پوشش شهرداری هستند و در سال جاری نیز ۲۱۴۰جلد کتاب در سال جاری به امانت گرفته شده است.

در ادامه ،منصوره میزبانی ،مسؤل مقر کتاب استان قزوین در سخنانی با بیان اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی اظهاركرد:افراد کتابخوان افراد با فرهنگی هستند ولی متاسفانه آمار کتابخوانی در جامعه ما یک فاجعه است و این یعنی فرهنگ کشور در معرض تهدید است.

وی به پیشینه تشکیل مقر کتاب اشاره نمود و گفت: تشکیل کارگروه مطالعات و بررسی جداگانه و تخصصی کتاب‌های مربوط به موضوعات مختلف براساس جذابیت و محتوای مفید صورت می گیرد.

وی به اجرای طرحهای مختلف در مقر کتاب اشاره نمود و گفت: طرح امانت کتاب برای تسهیل و تشویق مردم به کتابخوانی، طرح امانی میز کتاب در مدارس،طرح نمایشگاه کتاب، طرح صدقه کتاب و نذر کتاب اهدای نذر کتاب عید غدیر،طرح ویژه نذری کتاب در نیمه شعبان از جمله مهمدترین طرحهای این مقر می باشد‌.

میزبانی به طرح آرامش دخترانه اشاره کرد وگفت : در این طرح ۸۰۰ جلد کتاب در بین دانش آموزان دختر و به منظور جذب دختران جوان و نوجوان توزیع شده است.

به گفته وی طرح پویش مطالعاتی، نهضت مطالعه در اعتکاف،اعزام فعالین مقر به قم ،طرح عملیات میدانی در خیابان خیام از دیگر طرحهای مهم مقر کتاب استان می باشد.

مسؤل مقر کتاب تاکید کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی در زمینه کتابخوانی و ترویج این فرهنگ مسؤل هستند و باید دراین زمینه فعالیت داشته باشند.

میزبانی همچنین خواستار حمایت مسؤلین شهری و استانی در اختصاص مکان ویژه به این موسسه و توجه همه جانبه به حوزه کتاب و کتابخوانی شد.

گفتنی است؛اعضای کمیسیون ضمن توجه به ترویج فرهنگ کتابخوانی،بر لزوم استفاده از ظرفیتهای مقر کتاب در مدیریت شهری و همکاری مشترک کتابخانه های شهرداری با این موسسه تاکید نمودند.

همچنین با موافقت اعضای کمیسیون مقرر گردید؛ تا سقف ۴۰ میلیون تومان خرید کتاب مورد نیاز کتابخانه های شهرداری قزوین از مقر کتاب صورت گیرد.
 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط