پنجشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۰۵

صلح جو، رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قزوين خبرداد:

تشريح برنامه هاي متنوع چهارمين جشنواره روز قزوين/چشم انداز جشنواره روز قزوين تعالي همه جانبه اين کهن شهر، در عرصه ملي و بين المللي است

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قزوين خبرداد: چهارمين جشنواره فرهنگي روز قزوين با شعار «قزوين تمدني به قدمت زندگي» و اجراي برنامه هاي متنوع از پنجم شهريور ماه آغاز مي شود و حدود 10 روز به طول خواهد انجاميد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين صلح جو رئيس کميسيون فرهنگي شورا در نشست خبري که صبح امروز در تالار مردم شورا برگزار شد، ضمن گراميداشت هفته دولت و روز پزشک و دارو ساز به تشريح برنامه هاي چهارمين جشنواره روز قزوين پرداخت و اظهار داشت: امسال براي چهارمين سال پياپي است وقتي به شهريور ماه مي رسيم در اذهان عمومي برگزاري جشنواره روز قزوين تداعي مي شود و امسال نيز نهم شهريور ماه براي چهارمين سال متوالي سالروز پايتخت شدن قزوين در عهد صفوي گرامي داشته مي شود.

اين عضو شورا با اشاره به توانمندي هاي شهر قزوين در عرصه هاي مختلف فرهنگي، علمي، هنري، خوشنويسي، تاريخي، مذهبي و به ويژه در عرصه تربيت فرهيختگان، طلاب و علماء اظهار داشت: وجود بيش از يکهزار اثر ثبت شده تاريخي، مهد خوشنويسي ايران و اينکه چهارمين حرم اهل بيت عليهم السلام به شمار مي آيد، از جمله ظرفيتهايي هستند که بايد براي ديگر مردم ايران و جهان بازگو شوند.

برپايي ستاد نکوداشت روز قزوين براي اولين بار

وي با تأکيد بر اينکه روز قزوين فرصتي است تا توانمندي هاي شهر قزوين در سطح ملي و حتي جهاني معرفي شود، اظهار داشت: امسال براي اولين بار ستاد نکوداشت هفته قزوين تشکيل داديم که دستگاههايي نظير استانداري، ميراث فرهنگي و گردشگري، صدا و سيما، اداره کل کتابخانه ها، بسيج، سپاه، اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان ورزش و جوانان در اين ستاد عضو هستند و در برگزاري اين جشنواره مجموعه مديريت شهري قزوين ياري مي رسانند.

صلح جو با تأکيد بر ضرورت برگزاري چنين جشنواره هاي کاربردي در شهر قزوين، افزود: مسئولان و متوليان شهرهايي مثل شيراز، اصفهان و تبريز همانند قزوين، سالروز پايتخت شدن اين شهرها را به مدت چندين روز با اجراي برنامه هاي مختلف جشن مي گيرند و حتي براي معرفي شهر خود ضمن ارتباط با پايتخت و حضور در آن شهر، ظرفيتهاي خود را به ديگران در سطح ملي معرفي مي کنند و حتي در راستاي جذب سرمايه گذار نيز مي کوشند.

نتايج مثبت جشنواره روز قزوين در سالهاي آتي به بار مي نشيند

اين عضو شورا خاطرنشان کرد: بنابراين جشنواره روز قزوين که طي سالهاي متمادي در قزوين برگزار مي شود، قادر است در راستاي معرفي توانمندي هاي بالقوه شهرمان به خصوص در حوزه گردشگري تلاش کند و با توجه به اينکه اقدام فرهنگي به شمار مي آيد به طور حتم نتايج آن در سالهاي آتي براي شهر قزوين به بار خواهد نشست.

وي با بيان اينکه نامگذاري روز قزوين در نهم شهريور ماه بنابر مصوبه شوراي اسلامي شهر قزوين انجام مي شود، گفت: در سال جاري استاندار قزوين مسئوليت رياست اين جشنواره را بر عهده دارند نقش ايشان براي پاي کار آمدن ديگر دستگاهها بسيار مؤثر است تا از ظرفيتهاي ديگر ادارات در راستاي هر چه با شکوه تر برگزار کردن اين جشنواره بهره ببريم.

وي با بيان اينکه چهارمين جشنواره روز قزوين در سال جاري از پنجم شهريور ماه آغاز مي شود و تا 12 شهريور ماه ادامه مي يابد، افزود: يکي از بزرگترين برنامه هاي امسال اجلاس شهرداران آسيايي در قزوين و تهران است که هفتم و هشتم شهريور ماه در تهران و نهم و دهم در قزوين با حضور 20 کشور آسيايي برگزار مي شود.

معرفي قزوين در حضور شهرداران شهرهاي کشورهاي آسيايي و ايراني

وي با بيان اينکه 162 ميهمان ويژه در اين اجلاس شرکت خواهند کرد،گفت: شهرداراني از کشورهاي بنگلادش، افغانستان، لبنان، پاکستان، فلسطين، چين، هند، ارمنستان، اردن، صربستان، تايلند، عراق، قزاقستان، قرقيزستان و ترکيه در اين همايش حضور خواهند يافت و نيز شهرداران تهران، بندرعباس، همدان، اروميه، شيراز، تبريز، کرج، مشهد، رشت، کرمانشاه، کاشان و چندين سازمان غيردولتي مردم نهاد، نيز مهمان اين اجلاس خواهند بود.

رئيس کميسيون فرهنگي شورا با بيان اينکه روز قزوين فرصت مناسبي براي معرفي بيشتر و بهتر اين شهر تاريخي به همگان است گريزي کلي به ديگر برنامه هاي جشنواره روز قزوين زد و اضافه کرد: اولين جشنواره قيمه نثار با هدف معرفي غذاي سنتي قزوين، نمايشگاه محصولات و صنايع دستي، همايش پياده روي، جشن پسته، برپايي نگارخانه ي به وسعت شهر، دو ويژه برنامه جنگ کودکانه در سالن شهيد بابايي و سيرک رباتيک حيوانات، مسابقات فوتبال محلات، برپايي تورهاي شهر گشت و ارائه تخفيف در بازديد از موزه هاي قزوين از ديگر برنامه هاي اين هفته است.

گنجينه ها و اسناد تاريخي شهر قزوين در معرض نمايش مخاطبين

صلح جو در ادامه تشريح برنامه هاي روز قزوين از معرفي يک ميليون اثر و سند مرتبط با تاريخ قزوين در اين جشنواره خبر داد و افزود:  اين آثار با مشارکت سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري و سازمان اسناد و کتابخانه ملي کشور گرد آوري شده است که در سراي سعد السلطنه در معرض بازديد عموم شهروندان قرار خواهد گرفت.

برپايي جنگ هاي صبحگاهي و عصرگاهي در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه

اين مقام مسئول به برپايي جنگ عصر گاهي و شبانگاهي، اجراي نمايش ورزشي باستاني و پهلواني، اجراي جنگ عموهاي فيتيله اي، نمايشگاه عکسهاي قديمي شهر قزوين در اين ايام اشاره و تصريح کرد: در راستاي ايجاد شور و نشاط متناسب با ماهيت جشنواره روز قزوين، اين برنامه ها با دعوت از گروه هاي مختلف و برنامه هاي متنوع در مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه برگزار خواهد شد.

برگزاري جشن پسته به عنوان يک ميراث محلي

اين مقام مسئول به برپايي "جشن پسته" توسط سازمان باغستان سنتي شهرداري و همکاري تشکل هاي غير دولتي ها اشاره و خاطر نشان کرد: پسته به عنوان از محصولات باغستان سنتي، يک ذخيره محلي و بومي براي اين شهر است که نقش بسزايي در ابعاد اقتصادي و زندگي مردم داشته است که بايد اين ظرفيت به مردم معرفي شود و در همين راستا تورهاي گردشگري با هدف معرفي اين مکان طبيعي – تاريخي برپا مي شود.

رئيس کميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي اسلامي شهر قزوين اجراي بازي هاي بومي – محلي را از ديگر برنامه هاي اين جشنواره برشمرد و افزود: اين برنامه در راستاي آشنايي نسل جديد با بازي هاي نسل گذشته که هويت جمعي  و شادماني را در بين کودکان  و نوجوانان تقويت مي نمود برگزار خواهد شد.

معرفي قزوين با استفاده از هنر نقالي

اين مقام مسئول افزود: معرفي ابعاد تاريخي- فرهنگي قزوين در قالب نقالي با توجه به جذابيت هايي که براي مخاطب دارد، اجرا خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب که شهروندان در هفته روز قزوين مي توانند به طور رايگان از حمام قجر بازديد کنند اذعان داشت:  بليط هاي ساير آثار تاريخي قزوين با تخفيف 50 درصدي در راستاي معرفي تاريخ درخشان و با شکوه اين شهر در اختيار مردم و بازديدکنندگان قرار خواهد گرفت.

برپايي همايش بزرگ پياده روي خانواده

صلح جو از ديگر برنامه هاي روز قزوين را برپايي همايش بزرگ پياده روي خانواده برشمرد و افزود: تاکنون تعداد زيادي از شهروندان براي شرکت در اين همايش نام نويسي کرده اند، که اين همايش به طور مستقيم از شبکه 3 سيما انعکاس مي يابد و در پايان به قيد قرعه به شرکت کنندگان جوايزي اهدا خواهد شد.

معرفي ظرفيت هاي اقتصادي، گردشگري و اقتصادي به واسطه حضور شهرداران آسيايي

وي همچنين به تأثير حضور شهرداران آسيايي در قزوين اشاره و تصريح کرد: حضور شهرداران آسيايي در قزوين فرصت مغتنمي براي معرفي ظرفيت هاي سرمايه گذاري، گردشگري و اقتصادي خواهد بود، همچنين زمينه تبادل و تعاملات بعدي براي توسعه شهر و معرفي قزوين در سطوح بين المللي را فراهم مي کند.

برپايي يادواره شهداي دفاع مقدس

رئيس کميسيون فرهنگي شورا از برپايي "يادواره شهداي دفاع مقدس" در سراي سعد السلطنه خبر داد و افزود: اين همايش در يک شب و با حضور چهره اي شاخص کشوري در اين عرضه، رزمندگان ، جانبازان و خانواده اي محترم شهدا و در راستاي تبيين و احترام به مقام شامخ شهداء برگزار خواهد شد.

وي در خصوص تأمين هزينه هاي جشنواره روز قزوين اظهار داشت: رويکرد منويات مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي مبناي هزينه کرد در ستاد جشنواره روز قزوين است تا با استفاده از ظرفيت هاي موجود مانند استفاده از المان هاي هاي تهيه شده در سال هاي گذشته، شاهد کاهش هزينه ها به حداقل ترين رقم ممکن باشيم.

برگزاري جشنواره بازي و اسباب بازي در نوروز95

وي همچنين از حذف جشنواره بازي و اسباب بازي خبر داد و افزود: برگزاري اين برنامه به عيد نوروز موکول شده است و جايگزين آن همايش شهرداران آسيايي است که جابجا نمودن زمان جشنواره بازي و اسباب بازي رقم قابل توجهي از هزينه هاي روز قزوين را کم کرد.

به گفته صلح جو اولين جشنواره قيمه نثار پنجشنبه در بوستان بانوان برگزار مي شود؛ همايش بزرگ پياده روي خانواده نيز صبح جمعه از دانشگاه آزاد اسلامي به مقصد سينما تابستاني بوستان باراجين انجام خواهد شد. 

«روايت تاريخ» از ديگر برنامه هاي روز قزوين است که از ساعت 17 تا 23 پنجم تا دهم شهريور در مجموعه سعد السلطنه به صورت رايگان اجرا مي شود.

قزوين عصر صفوي به نمايش درمي آيد

صلح جو با اشاره به برگزاري برنامه اي با عنوان "روايت هويت" گفت: در اين برنامه به معرفي داشته ها و پيشينه شهر با حضور صاحب نظران، پيشکسوتان، هنرمندان و مفاخر شهر قزوين اقدام خواهد شد.

رئيس کميسيون فرهنگي شورا همچنين اعلام کرد: در اين ايام بازسازي محيطي شهر قزوين در عصر صفوي با حضور گروههاي هنري در مجموعه تاريخي سعدالسلطنه انجام مي شود به طوريکه در اين فرصت، سبک زندگي مردم در آن دوران با استفاده از روشهاي خلاقانه براي مردم امروزي بازگو خواهد شد و نيز موزه آثار عتيقه دوران صفوي در همين مجموعه تاريخي در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.

وي در خاتمه از رونمايي کتاب شعر "قزوين در آئينه شعر" نوشته احد چگيني عضو شوراي اسلامي شهر قزوين در اين ايام خبرداد و افزود: اين اقدام فرهنگي يکي از مهمترين برنامه هاي جشنواره روز قزوين به شمار مي آيد چراکه مجموعه اي ارزشمند که معرفي کننده تاريخ شعر قزوين مي باشد در ايامي متعلق به اين کهن شهر مقابل ديد شهروندان و ديگر مردم اين ديار قرار مي گيرد.

پايان پيام/

تصاویر مرتبط