یکشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۰۳

رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شوراي اسلامي شهر قزوين:

حماسه جهاني عاشورا موجب وحدت در جهان اسلامي شده است

رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: دين مبين اسلام و به خصوص قيام جهاني عاشورا موجب وحدت در جهان اسلام شده است.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ فاطمه اشدري با تأکيد بر اين مطلب افزود: واقعه عظيم کربلا موجب شده همه مردم حول محور اسلام و ارزشهاي اسلامي قرار بگيرند و حتي پيروان ديگر اديان از مسيحي تا کليمي و زرتشتي به ارزشها، اعتقادات و باورهاي مسلمين احترام خاصي قائل باشند.

وي خاطر نشان کرد: ماه محرم و صفر از جمله مراسم هاي مذهبي است که پير و جوان، زن و مرد، فقير و غني با يک علاقه، تمنا و وابستگي از هر دين و مسلکي در آن مشارکت دارند و حتي در کنار مسلمانان پيروان ديگر اديان جيره خوار معنوي و مادي خاندان اهل بيت (ع)، فرزندان فاطمه زهرا (س) و به ويژه امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به شمار مي آيند.

اين عضو شورا خاطر نشان کرد: علاوه بر اينکه عزاداري ابا عبدالله الحسين (ع) يک عزاداري جهاني به شمار مي آيد و به همت مسلمانان و به خصوص شيعيان پرچم هاي قيام امام حسين (ع) در آسمانها برافراشته مي شود، به همت ايرانيان همايش شيرخوارگان حسيني نيز جهاني شد تا شاهد انعکاس بازتاب هاي بزرگترين انقلاب اسلامي و عاشورايي که توأم با علم و انديشه و دينداري است، باشيم.       

اشدري همراهي مسئولان با مردم در برگزاري مراسمي ارزشمند و به دور از هر شائبه، تحريف و ريا را از اهداف و پيامهاي قيام عاشورا دانست و گفت: اهداف عاشورا و امام حسين (ع) امر به معروف و نهي از منکر، برپايي نماز اول وقت، آزادي، عدالت، پاسداشت و حرمت خون شهيدان به همراه جلوگيري از بي بند و باري و پايبندي به عفاف و حجاب است که تبيين آنها در جامعه امري مهم به شمار مي آيد.

اين عضو شورا در اهميت پايبندي زمان و مردان و به ويژه خانواده ها به عفاف و حجاب گفت: متأسفانه عدم توجه به عفاف و حجاب و بي بندوباري موجب فروپاشي برخي خانواده ها در ابتدايي ترين سالهاي شکل گيري و حتي پس گذشت 30 سال زندگي مشترک شده و به خاطر اين دلايل است که تمامي سفارشات و احاديث اهل بيت (ع) به مردم، براي هرچه سالمتر و بهتر زندگي نمودن آنها از لحاظ معنوي و اعتقادي به شمار مي آيد.

اين عضو شورا با تأکيد بر اينکه در اينگونه ايام بايد درستکاري، عدم آزار به ديگري و امر به معروف و نهي از منکر را تمرين کنيم، افزود: براي زنده و پاينده نگاه داشتن اهداف قيام امام حسين (ع) بايد تفکر و رفتار اسلامي اسلامي داشته باشيم و پدران و مادران جامعه ضمن پايبندي شايسته به معارف والاي قيام عاشورا فرزندان خود را از کودکي حسيني و زينبي تربيت کنند.

رئيس جامعه بسيج زنان استان همچنين با تأکيد بر اينکه واقعه کربلا به خاطر ابعاد و گستردگي که دارد، پاياني هم ندارد و هنوز پس از گذشت سالها همچنان زنده و پاينده است، گفت: ابعاد و ويژگي هاي اين واقعه مهم هر ساله گسترده تر از سالهاي قبل و نسل به نسل در بين مردم جهان نفوذ مي يابد و با توجه به اينکه تعالي انسانها و رهاندن آنها از وابستگي هاي دنيايي از ديگر مزاياي آن است، اگر به نحو مطلوبي هدايت شود امروز و آينده را به خوبي متحول مي کند.

اشدري در رابطه با اقدامات فرهنگي و مذهبي که در اين ايام اجرايي مي شود، اظهار کرد: معمولا کار فرهنگي را به متوليان فرهنگي اعم از سازمانهاي دولتي و غير دولتي مي سپارند ولي در عظمت و وسعت گسترده فعاليت فرهنگي، ديني، مذهبي و اجتماعي محرم نه تنها دستگاههاي متولي و بلکه مردم خود جوش و پرشور از هر قشر و گروهي پيشتاز تر از مسئولين نقش آفريني داشته و در صحنه حضور دارند.

اشدري در ادامه با اشاره به وظايف و اقداماتي که سازمان فرهنگي ورزشي طي شش سال اخير ضمن همکاري با دستگاههاي ديگر فرهنگي و مذهبي در دستور کار قرار داده است، گفت: ضمن هماهنگي که بين شهرداري و سازمان فرهنگي _ ورزشي با متوليان مربوطه در دهه اول محرم مجموعه همياران محرم شکل گرفت.

رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شورا با اشاره به کارکرد و فعاليت همياران محرم گفت: تشکل هاي مردمي، هيأتهاي مذهبي و دستگاههاي دولتي با همدلي و همزباني خوبي يکديگر را همراهي مي کنند تا مردم و عزاداران در دهه اول ماه محرم با نظم و انضباط خاصي نسبت به عزاداري سيد و سالار شهيدان مشغول باشند.

اين عضو شورا در ادامه پيشنهادهايي براي چگونگي انجام و پخش نذورات ارائه داد و گفت: در ايام عزاداري براي تأمين سلامتي مردم، نذورات در ظروف گياهي و کاغذي بايد به عزاداران عرضه گردد و طي تمهيداتي اين ظروف با قيمتي ارزانتر در اختيار هيأتها و خانواده هايي که نذري مي دهند، قرار بگيرد که بسيار ارزشمند و قابل تقدير خواهد بود.

وي تصريح کرد: براي ساماندهي و ممانعت به عمل آوردن از انجام قرباني ها در مقابل دسته هاي عزاداري که موجب تضعيف روحيه و به وجود آمدن شرايط نامطلوب بهداشتي در مسير تردد شهروندان مي شود، بايد دستوراتي به هيأتها و مسئولان برگزاري مراسم عزاداري داده شود تا اين نکات را رعايت کنند.

نايب رئيس کميسيون فرهنگي شورا همچنين گفت: در اين ايام مي توان قرباني ها و نذورات جمع آوري شده را در بسته هاي مساوي قرار داد و به درب منزل تمامي شهروندان رساند و يا از اين اقلام براي مؤسسات خيريه و نيازمندان نيز سهم قابل توجهي اختصاص داد.

اشدري همچنين يادآورشد: به نيت شفاي بيماران برخي بسته هاي پخته شده را در بيمارستانها براي بيماران بستري شده که از توان شرکت در مراسم عزاداري برخوردار نيستند، نيز مي توان پخش نمود تا رضايت خداوند خداوند متعال را در پي داشته باشد.

پايان پيام/1439/مهر94

    

تصاویر مرتبط