چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۰۶

در پارلمان محلي قزوين تصويب شد؛

احداث بوستان ساحلي 26 هکتاري قزوين در حاشيه رودخانه منطقه گردشگري باراجين

لايحه احداث بوستان 26 هکتاري حاشيه بوستان باراجين با تأکيد بر تبديل مکاني ايده آل براي جذب مسافر و گردشگر در جلسه شوراي اسلامي شهر به تصويب 13 عضو پارلمان محلي قزوين رسيد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ علي فرخزاد نايب رئيس شوراي اسلامي شهر در جلسه شورا با اشاره به بررسي هاي بوستان 26 هکتاري حاشيه رودخانه باراجين در کميسيون عمران گفت: موضوع مهم بوستان 26 هکتاري به طور مفصل در کميسيون عمران با حضور اعضاي شورا مورد بررسي قرار گرفت، پارکي که طراحي فاز يک آن به اتمام رسيده و اجراي ديواره ساحلي آن بر اساس تفاهم نامه با بنياد تعاون ناجا در حال انجام است.

وي با اعلام اينکه طراحي فاز دوم پروژه در مرحله اجرا قرار دارد، گفت: اعضاي شورا نقطه نظرات خود را در رابطه با بهره مندي پروژه از پيوست هاي فرهنگي و اجتماعي مطرح کردند چراکه با قرار گرفتن اين پروژه در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامي، اتوبان و لشگر 16 زرهي تهيه اين پيوست ضروري به نظر مي رسد.

فرخزاد به کاربردن الگوها و شاخصه هاي معماري اسلامي _ ايراني در معماري پروژه و استفاده از هنر خوشنويسي در مبلمان و المان هاي بوستان را از ضروريات برشمرد و تصريح کرد: با توجه به اينکه قزوين پايتخت خوشنويسي ايران به شمار مي آيد، بايد در پروژه ها و مبلمان شهري نمادي از اين شاخصه مهم نمايان باشد، به ويژه اينکه بوستان 26 هکتاري قابليت جذب و پذيرش مسافر را نيز برخوردار است.

اين عضو شورا با تأکيد بر اينکه بايد در شوراي نام گذاري عنوان مناسبي براي بوستان فوق انتخاب شود، گفت: بررسي فاز دوم طراحي پروژه در کميسيون عمران با حضور مشاور در دستور کار قرار خواهد گرفت و از سوي ديگر با توجه به طولي بودن مسير به جاي دو ورودي سه ورودي بايد براي آن پيش بيني و احداث شود. 

رئيس کميسيون عمران با اشاره به ديگر تصميمات اخذ شده اظهار داشت: يکي از موضوعات مهمي که در دستور کار قرار خواهد گرفت تحقق طراحي پروژه از سوي مشاور و زير نظر سازمان خدمات طراحي و اجراي آن در معاونت فني و عمراني انجام شود که مورد موافقت قرار گرفت.

*

رئيس کميسيون بهداشت و سلامت شورا بوستان 26 هکتاري باراجين را از جمله طرح هاي زيرساختي برشمرد که براي تحقق آن نيازمند پاي کار آمدن ديگر دستگاههاي خدمات رسان هستيم.

"سيد کاظم مجابي" موضوع انتقال آب به بوستان حاشيه رودخانه باراجين را بسيار مهم دانست و گفت: اخذ مجوزهاي لازم براي تجهيز و تأمين نيازهاي ضروري اين پروژه از مهمترين اقدامات است که بايد در دستور کار متوليان امر قرار بگيرد.

اين عضو شورا همچنين با تأکيد بر اينکه مراحل طراحي و اجراي بوستان به شکل مجزا و زير نظر سازمانهاي مربوطه در شهردارب بايد رخ دهد و تا طرح به تصويب و تأييد شورا نرسيده نبايد اجرايي شود، بيان کرد: اطلاع رساني قالب کلي طرح در محل اجراي آن براي شهروندان به منظور آشنايي آنان با دورنماي پروژه نيز امر مهمي به شمار مي آيد.

*

رئيس کميسيون اداري و مالي شورا نيز در رابطه با راهکارها و اقداماتي که مي توان براي تأمين آب ديگر امکانات پروه در دستور کار قرار داد توضيحاتي بيان کرد.

"علي صادقي نيارکي" گفت: از آنجاييکه مالکيت آب پروژه از آن شرکت آب منطقه اي است مي توان با اتخاذ راهکارهايي در راستاي اجاره آب بهاء براي پروژه اقدام کرد و ضمن اينکه قرارداد از قابليت تمديد نيز برخوردار خواهد بود.

*

رئيس کميسيون شوراياري نيز اظهارداشت: در طراحي پارک رعايت حريم رودخانه بسيار مهم است چراکه اگر در آينده رودخانه دچار سيل شد با مشکلات جدي مواجه نشويم، از سوي ديگر لايروبي آبريزگاه هايي که در مسير بالادست رودخانه قرار دارند نيز مهم است تا در زمان سيل احتمالي رسوبات را به پايين دست انتقال ندهند.

"محمدرضا صديقي" با اشاره به قرارگيري بوستان فوق در کريدور شمال به جنوب گفت: برخي ويژگي ها سبب شده تا اين پارک در آينده از قابليت جذب مسافر و گردشگر برخوردار شود که به اين خاطر لازم است تا فضاهاي تفرجگاهي و استراحت گاهي به مقدار مناسب در آن احداث شود تا جوابگوي نياز مسافران باشد.

*

رئيس کميسيون املاک و توافقات شورا ايجاد مراکز فرهنگي در بوستانها و به ويژه بوستان بانوان و پارک 26 هکتاري باراجين را يکي از مهمترين اقدامات برشمرد و تصريح کرد: امروزه در شهرها نسبت به ايجاد مراکز فرهنگي، آموزشي و خدماتي اهميت ويژه اي مي دهند.

"احد چگيني" خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه موضوع ايجاد مراکز فرهنگي در بوستانها از مهمترين تأکيدات اعضاي شورا به شمار مي آمد، لازم است که در بوستان 26 هکتاري که در آينده به فضاي مناسب تفريحي شهرمان تبديل خواهد شد به لحاظ فرهنگي نيز اهميت ويژه دهيم.

*

رئيس کميسيون بانوان شورا ضمن مثبت ارزيابي نمودن ايجاد چنين مراکز تفريحي و خدماتي در شهر قزوين و به ويژه در منطقه توريستي باراجين، گفت: در زمان طراحي پروژه بايد خدمات و مراکز متنوعي براي آن در نظر گرفته شود.

"شهلا عطايي" متذکر شد: با توجه به اينکه برنامه هاي متنوع فرهنگي و مذهبي همچون تئاتر و تعزيه در قزوين از اهميت و جايگاه فراواني برخوردار است، لازم است با ايجاد سالم آمفي تئاتر روباز و مکان ويژه اجراي تعزيه، زمينه را براي اجراي بهتر و بيشتر اينگونه برنامه ها در قزوين فراهم کرد.

*

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي نيز بوستان ساحلي باراجين را يکي از مراکز تفريحي و گردشگري مناسب و ارزنده براي بهره برداري و استفاده مناسب شهروندان دانست و گفت: با راه اندازي آن فضاي سبز و با نشاط شهري وسعت مي گيرد.

"حسين صلح جو" با تأکيد بر اينکه لازم است موضوعات و پروژه هاي خدماتي براي شهروندان از جمله ايجاد مراکز فرهنگي، اجتماعي، هنري، نمايشگاهي و فضاي روباز براي اجراي برنامه هاي متنوع مذهبي و تئاتر ايجاد شود، بيان کرد: ضمن بازديد از نمونه پارک هاي ساحلي موفق اجرا شده در ديگر شهرهاي کشور، از تجارب مثبت و ارزنده آنها در اين مکان استفاده کرد.

اين عضو شورا بيان کرد: به عنوان نمونه در شهر لاهيجان پارک ساحلي ساخته شده که با ايجاد امکانات و جاذبه هايي همچون مراکز فرهنگي، مبلمان و فضاي سبز مناسب توانسته جمعيت زيادي را به سمت خود جذب نمايد.

وي همچنين پيشنهاد داد: با توجه به اينکه وسعت قابل توجهي از مسير براي احداث اين بوستان درنظر گرفته شده مي توان از فضاي آن براي ساخت نمايشگاه سنگ، بوستان مينياتور، معرفي شخصيت هاي ماندگار استان، صداگذاري و نورپردازي مناسب و ديگر اقدامات اينچنيني اقدام کرد.

**

گفتني است در پايان جلسه، اعضاي شورا با کليات لايحه کميسيون عمران در رابطه با بوستان 26 هکتاري باراجين موافقت نمودند و ضمن لحاظ شرايط ديگر همچون ايجاد سالن آمفي تئاتر روباز و تفکيک طراحي از اجرا و مطرح نمودن آن در کميسيون تلفيقي متشکل از کميسيونهاي عمران، شهرسازي و فرهنگي وارد مرحله اجرا شوند.      

پايان پيام/1446/آبان94

تصاویر مرتبط