12/14/2015

رئيس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قزوين:

تدوين ضوابط و مقررات مطلوب براي ساماندهي دستفروشان ضروري است

رياست کميسيون فرهنگي شورا بر ضرورت ساماندهي دستفروشان که در انواع و اشکال مختلف در شهر به فعاليت مي پردازند تأکيد کرد و اختصاص مکان مناسب براي درآمدزايي آنان را ضروري دانست.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين صلح جو دست فروشي را پديده اي عرفي دانست و با تأکيد بر غير قانوني بودن آن و اينکه از ادوار گذشته در اشکال و شيوه هاي مختلف وجود داشته است، گفت: در مقطعي که وضعيت اقتصادي و اشتغال مناسب نيست و بنگاههاي مختلف تجاري احداث شدند، دستفروشي در اشکال مختلف به عنوان يک شغل کاذب بروز و ظهور پيدا کرده است.

اين عضو شورا ضمن اينکه ساماندهي دستفروشان، وانت بارها و افراديکه نسبت به خريداري کالاهاي اوراقي در شهر مي پردازند را مورد تأکيد قرار مي داد، خاطرنشان کرد: دست فروشان در مکانهاي مختلف شهر مشاهده مي شوند، چراکه کالاهايي را با قيمتي کمتر از واحدهاي صنفي و مغازه ها به مشتريان خود به فروش مي رسانند.

وي با اشاره به عدم توفيق شهرداري در سالهاي پشت سر گذاشته شده براي ساماندهي اين مشاغل خرده فروشي، ادامه داد: مدتي است که شهرداري با اجراي طرح هاي انضباط شهري قصد دارد به ساماندهي دستفروشان اقدام کند، اين طرح ساماندهي از حوالي بازار قزوين آغاز شد و به خيابانهاي اصلي و فرعي در اقصي نقاط شهر تسري يافت، ولي هنوز آنطور بايد و شايد به نتايج مطلوب نرسيديم.

رئيس کميسيون فرهنگي شورا با تأکيد بر اينکه بايد ضوابط و مقررات بهتري را براي ساماندهي هرچه بهتر دستفروشان تدوين کنيم، اضافه کرد: انتخاب مکانهاي خاص براي حضور و فعاليت اقتصادي دستفروشان تا در فضاي امن و با آرامش خاطر بيشتري بتوانند کالاهاي خود را به همشهريان عرضه کنند، از مهمترين اقدامات اولويت دار ست.

وي کسب رضايت کسبه و بازاريان از سوي شهرداري و ديگر متوليان مربوطه را امر مهم ديگري برشمرد و خاطرنشان کرد: نبايد فراموش کرد که بسياري از اين دستفروشان نان آور خانواده خود هستند و به دليل شرايطي مجبور به انجام اين کار شدند و هرگونه برخورد نامناسب با آنها مي تواند زندگي شان را با آسيب هايي مواجه سازد.

وي برخورد با دستفروشان و جمع آوري بساط آنان را ايده آل ندانست و در عوض دستگيري از آنان را اقدامي مناسب برشمرد و تصريح کرد: بايد براي برپايي روز بازار و شب بازار و ساماندهي هرچه مطلوب تر دستفروشان با تدابيري اقدام کرد و از آنان براي حضور مستمر و مداوم در بازارهاي تازه ايجاد شده، ثبت نام به عمل آورد.

صلح جو در خاتمه تصريح کرد: بايد مکانهاي انتخابي براي اينگونه بازارها موجب بروز ترافيک نشده و معضلات اجتماعي براي ساکنين آن منطقه فراهم نياورد.

پايان پيام/1512/آذر94

related images