12/17/2015

در کميسيون فرهنگي _ ورزشي شوراي اسلامي شهر قزوين مصوب شد؛

ترويج فرهنگ مشاوره و روانشناسي در جامعه و دميدن روح انساني در کالبد شهر

کميسيون فرهنگي _ ورزشي شوراي اسلامي شهر قزوين در دستور کاري جديد، ترويج مشاوره و روانشناسي در جامعه را با لحاظ روح انساني در کالبد شهر مورد تأکيد و توجه قرارداد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ جلسه اخير کميسيون فرهنگي _ ورزشي شوراي شهر به ترويج موضوعات و محورهاي مختلف روانشناسي تعلق داشت، در اين جلسه اعضاي کميسيون فرهنگي به همراه نقي سياهکالي مرداي مدير مؤسسه روانشناسي شميم و مديرعامل سازمان فرهنگي _ ورزشي شهرداري قزوين در تالار مردم برگزار شد و در پايان نتايج و نقطه نظراتي براي انجام برنامه هاي مشترک اخذ شد.

فاطمه اشدري نايب رئيس کميسيون فرهنگي _ ورزشي در ابتداي جلسه با تأکيد بر ورود مديريت شهري به موضوعات مختلف روانشناسي و با اشاره به اقداماتي که تاکنون در سازمان فرهنگي انجام شده است، گفت: به منظور تغيير نگرش مردم نسبت به روانشناسي و مشاوره و جريان يافتن اين مهم در زندگي آنان، به همکاري مشترک و تدوين سياستهاي اجرايي نيازمنديم.

وي در ادامه استفاده از ظرفيت افراد نخبه و علاقه مندان به موضوعات مطروحه را بسيار مفيد خواند و گفت: آمارها و اطلاعات نشان مي دهد که بايد در راستاي پيشگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي و حل آنها تلاش کرد و در اين حوزه نقش مردم بسيار محوري و تعيين کننده است.

اين عضو شورا به تشکيل فرهنگسراي کودک و خانواده تأکيد کرد و افزود: براي اينکه بتوانيم برخي موضوعات و مسائل را به صورت ريشه اي حل و فصل نماييم بايد تربيت کودکان و نوجوانان را جدي بگيريم و ازآنجاييکه مادران در خانواده از نقش تأثيرگذاري برخوردارند، مي توان به صورت جدي براي آنان کلاسهاي مختلف آموزشي و روانشناسي برگزار کرد.

اشدري به دستگاههايي همچون دانشگاهها، استانداري و نهادهاي مختلف فرهنگي که مي توانند همراه مجموعه مديريت شهري باشند، به پتانسيل و ظرفيت بالاي بسيج اشاره کرد و توضيح داد: نيروي انساني بسيج به عنوان پشتوانه مناسب علاوه بر اينکه از روحيه جمعي برخوردار هستند، مي توان بسياري از امور را به آنان محول نمود.

اين عضو شورا پتانسيل سازمان فرهنگي _ ورزشي را مأمن مناسبي براي اجراي برنامه هاي مختلف روانشناسي و کارگروهي و آموزشي دانست و در رابطه با نتايج حاصله جلسه توضيح داد: استفاده از ظرفيت مرکز شميم در مرکز مطالعات و پژوهش و کميسيون بهداشت و سلامت شوراي شهر، بازديد از کلينيک هاي سلامت تهران و ايجاد چنين مراکزي در قزوين، اجراي جلسات مستمر و اطلاع رساني پيامهاي مهم روانشناسي در مکانهاي مختلف شهر و جشنواره ها و نمايشگاههاي مختلف فرهنگي ازجمله نتايج بدست آمده است.    

**

نقي سياهکالي مرادي مدير مرکز مشاوره شميم نيز در اين جلسه بر نتايج به دست آمده تأکيد کرد و گفت: در محلات مختلف شهر با همکاري نهادهاي مرتبط در حوزه آموزش مهارتهاي زندگي براي نوجوانان و جوانان، شيوه هاي فرزند پروري براي والدين، عوامل مؤثر در زندگي زناشويي موفق، خانواده و سبک هاي تربيتي مي توانيم ورود پيدا کنيم و همچنين براي شرکت در جشنواره هاي مختلف به ويژه بازي و اسباب بازي نيز سرفصل هاي مشترک داشته باشيم.

وي با اشاره به آمار بالاي طلاق در قزوين خاطرنشان کرد: برنامه ‌هاي پيش رو در راستاي کاهش آمار معضلات اجتماعي مفيد است و به صورت ريشه اي راه حلهاي متنوع را پيش روي مخاطبين قرار مي دهد.

مرادي با تأکيد بر اينکه بايد نگرش جامعه را نسبت به روانشناسي و مشاوره تغيير داد گفت: در کنار اين عدم تمايل ازآنجاييکه نظام بيمه، روانشناسي و مشاوره را پوشش نداده و هزينه هاي اين بخش بالاست، مردم ميل و رغبتي به مشاوره و روانپزشکي نشان نمي دهند که اميدواريم در حوزه هاي بالادستي تدابيري انديشيده شود.

وي در ادامه با تأکيد براي بسط و گسترش مشاوره در جامعه ابتدا بايد از خودمان شروع کنيم، افزود: راه اندازي مشاوره در مراکز مختلف اداري و سازماني و توجه کارمندان به اين مقوله امر مهمي به شمار مي آيد و راه اندازي کميته روانشناسي که تدوين برنامه هاي مشترک را در دستور کار خود قرار مي دهد، ازجمله اين موارد خواهد بود.

**

حسين غياثوند عضو کميسيون فرهنگي _ ورزشي با بيان اينکه امروزه مشورت و مشاوره بايد به ياري حوزه هاي مختلف مديريت شهري بيايد، گفت: شهرهاي تهران، مشهد، همدان و آمل به اين مسائل ورود نمودند و براي دست يابي به موفقيت در حوزه هاي مختلف شهري و شهروندي روانشناسي و مشاوره را اجرايي نمودند.

وي با تأکيد بر اينکه بايد روانشناسي و مشاوره را در سبد کالاي خانوار قزويني وارد کرد، گفت: اين مهم جامعه را به سمت تعالي بيشتر سوق داده و نگرش منفي برخي را که نسبت به روانشناسي دارند، تغيير مي دهد.

**

سيد کاظم مجابي ديگر عضو کميسيون فرهنگي _ ورزشي با تأکيد بر اينکه دستگاههاي مختلف فرهنگي بايد بيشتر از گذشته در حوزه روانشناسي ورود کنند، افزود: حال که در شوراي اسلامي شهر و مديريت شهري به مقوله روانشناسي و مشاوره مي پردازيم، معتقديم در نمايشگاه سلامت و جشنواره بازي و اسباب بازي نيز بايد به سلامت روح و روان اهميت بيشتري داد.

وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بهداشت و سلامت در بهمن سال جاري، تصريح کرد: نمايشگاه امسال از پتانسيل خوبي براي حضور دستگاههاي متنوع فرهنگي و اجراي برنامه هاي مختلف مشاوره و روانشناسي برخوردار است.

وي بر تدوين اساسنامه کانون و يا کلينيک تخصصي سلامت و بهداشت تأکيد کرد و گفت: در اين اساسنامه براي ارتقاء موضوعات مختلف روانشناسي در جامعه مي توان برنامه هايي تدوين و نقش دستگاههاي مرتبط را نيز مشخص کرد.

**

سعيد وزيري نژاد مدير عامل سازمان فرهنگي _ ورزشي در اين جلسه با بيان اينکه در سيستم مديريت شهري بايد علاوه بر اينکه به کلبد شهر توجه مي شود، به روح و روان انسانها نيز اهميتداده شود، ادامه داد: اين معيار مي تواند با ترويج موضوعات و مسائل مختلف مشاوره و روانشناسي و توجه ويژه به روح مدني در کالبد شهري مورد توجه مسئولان و برنامه ريزان شهري قرار بگيرد.

وي در ادامه با اشاره به برنامه ها و کلاسهاي مختلف مشاوره و روانشناسي که در سازمان متبوع خود براي شهروندان برگزار شده بر همکاري با مرکز شميم در اجراي هرچه پربارتر برنامه ها و اهداف روانشناسي تأکيد کرد.

پايان پيام/1511/آذر94

  

 

  

related images