پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۲/۳۰

در کميسيون شوراياري پارلمان محلي رخ داد؛

فعاليت شوراياران باغدار آغاز شد/باغداران: مجموعه مديريت شهري همواره يار و همراه ما براي حل مشکلات باغستانها بوده است

در پي تشکيل شوراياران صنفي و استفاده از توان آنها، شوراياران باغدار به عنوان اولين گروه در کميسيون شوراياري فعاليت خود را آغاز کردند و مشکلات باغستانها را مرود بررسي دقيق قرار دادند.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ کميسيون شوراياري شوراي اسلامي شهر قزوين با موضوع باغستانها و آغاز فعاليت شوراياران باغدار همزمان با سه شنبه 28 ارديبهشت ماه در تالار مردم شورا برگزار شد.

محمدرضا صديقي در ابتداي جلسه گفت: براي حفظ باغستانها بايد از تکنولوژي و مدرنيته در کنار سنت بهره برد، چراکه تکنولوژي روز دنيا براي احياء و حفظ ميراثي که از سالها قبل براي ما به يادگار مانده است، ابزار خوبي است، با توجه به افت 50 درصد آب در زمان انتقال به شيوه سنتي به باغستان، لازم است تا با احداث کانالهاي بتني آب را به باغستان انتقال دهيم.

رئيس کميسيون شوراياري شورا با تأکيد بر اينکه مجموعه مديريت شهري هميار و در کنار باغداران بوده و از آنها جدا نيست، ادامه داد: ما باغستان را به عنوان نگين سبز و مجموعه ميراثي ميدانيم و معتقديم به هر شکل ممکن و با کمک باغداران و مسئولين بايد حفظ شود.

صديقي محوريت مثبت شوراي اسلامي شهر و سازمان باغستان براي حضور باغداران و بيان مشکلات آنها را با حمايت باغداران پاي برجا دانست و گفت: در بازديدي که با استاندار از باغستانها به عمل آمد علاوه بر اينکه تأکيد شد براي حفظ باغستانها بايد همت استاني به خرج داده شود، بلکه نيازمند حمايت مالي از منابع کشوري به ميزان 250 ميليارد تومان است.

صديقي با اشاره به همکاري که شرکت آب با شهرداري در تأمين آب باغستانها طي سالهاي اخير به عمل آوردند، تشکر و قدرداني کرد و گفت: موضوعات و مشکلات را به استاندار و ديگر متوليان امر منتقل نموديم و استاندار خواستار بررسي و جمع بندي مشکلات بوده‌اند، از سوي به دليل مشکلاتي که باغستانهاي روستاهاي بالادستي دارند، جذب مشاور حقوقي براي باغستانها و درنظر گرفتن تمهيدات خاص براي حل مشکلات آنها لازم و ضروري است.

وي همچنين دستورات و پيشنهاداتي براي پيشگيري از بروز آتش سوزي در باغستان، کندن علفهاي هرز و ديگر موارد مشابه را به رئيس سازمان باعستانهاي سنتي قزوين ارائه داد تا با همکاري سازمان آتش نشاني مراقبتهاي ويژه در ماههاي آينده به عمل آيد

رئيس کميسيون شوراياري خاطرنشان کرد: ارگانيک نمودن محصولات باغستانهاي سنتي يک موضوع مهم است و فضاهايي بايد در کنار باغستانها ايجاد کنيم تا باغداران در آنها بتوانند محصولات باغستانها را به مسافران عبوري و گردشگران بفروشند و اين منبع درآمدي براي آنها باشد.

وي در مورد تأمين آب توضيح داد: پيگيري ها براي انتقال آب تصفيه خانه هاي شهر قزوين به  انتقال آب تصفيه خانه جنوبي شهر با پيگيري اداره آب و فاضلاب انجام مي شود و در غرب شهر و شمال دانشگاه علوم پزشکي تصفيه خانه هايي درصدد ايجاد شدن است تا آب از همانجا به باغها انتقال پيدا کند و اينها در دست پيگيري قرار دارد و بحمدالله آب امسال به دليل بارندگي خوب امسال تأمين شد ولي درصدديم براي سالهاي آتي تأمين آب داشته باشيم که اين مهم با انتقال آب تصفيه خانه هاي شهر قزوين در مرحله پيگيري قرار دارد

صديقي گفت: دو هزارو 600 هکتار باغ جمال آباد نيز که داراي مشکلات خاصي هستند که حل آنها در دست بررسي قرار دارد و اين مأموريتي است که از سوي شورا به سازمان باغستانها محول شده است؛ از سوي ديگر با توجه به اينکه بيش از چندين هکتار باغ مولد در شهر با توليد انواع محصولات باغي وجود دارد و آنها توليد کننده انواع محصولات هستند بايد حمايت از آنها شود تا حفظ شود باغستان و مشکلات فنس کشي انجام شود تا امنيت محصولاتشان و باغاتشان انجام شود با مجوزهاي ارزان قيمت

وي در پايان يادآورشد: جلسات بعدي را با نمايندگان استانداري، نيروي انتظامي، آبفا، ميراث فرهنگي، جهاد کشاورزي و ديگر دستگاههاي متولي برگزار مي‌کنيم تا بتوانيم نتايج بهتري بدست آوريم.

 

*

فاطمه اشدري با تأکيد بر اينکه بايد از تجارب و تخصص باغداران پيشکسوت در بهبود وضعيت باغستانها بهره ببريم، گفت: حفظ باغستانهاي برجاي مانده از قبل و جلوگيري از تخريب بيشتر اين محدوده ميراثي و ارزشمند علاوه بر اينکه به تجارب گذشته باغداران نياز دارد، بايد از علم روز در تصميم گيري‌هاي جمعي با حضور متوليان امر بهره برد.

رئيس کميسيون فرهنگي آموزش به نسل امروز را بسيار براي حفظ باغستانها مهم و ضروري دانست و گفت: براي ايجاد امنيت بيشتر باغستان، بايد همت بيشتري به کار بست و با افراديکه به اشکال مختلف به تخريب باغستانها اقدام مي کنند، برخورد کرد.

وي بررسي تک تک موضوعات مطروحه از سوي باغداران را بسيار مهم دانست و گفت: موافقت با ايجاد باغات جديد در زمينهايي که با ماهيت اصلي باغهاي سنتي مطابقت ندارد و احتياج به مصرف آب بالايي دارد، راه صحيح حفظ باغستانهاي سنتي نيست.

*

عباس ظاهري با بيان اينکه شوراياران به شکل تخصصي موضوع حفظ باغستانها را مورد تأکيد قرار مي‌دهند، گفت: از زمان تشکيل شوراها و به خصوص شوراي سوم تلاشهاي زيادي از سوي مجموعه مديريت شهري براي حفظ و توسعه باغستانها انجام شده است و اعضاي شورا اهتمام خاصي به اين موضوعات داشته‌اند.

اين عضو شورا بر محوريت شورا و شهرداري قزوين در برگزاري جلسات مشترک با ديگر دستگاهها براي حفظ باغستانهاي سنتي صحه گذاشت و ادامه داد: جلسات و پيگيري‌ها همچنان ادامه دار است و ضمن اينکه معتقديم باغداران مهمترين رکن و راهنما براي متوليان امر در رابطه با حفظ باغستانها به شمار مي‌آيند و در جلسات آتي حضور آنها بايد پررنگ تر باشد.

وي يادآورشد: هدف مهم تشکيل شوراياران تخصصي زماني آغاز شده که به دليل اهميت حوزه باغستانها، اولين دوره تشکيل شوراياران تخصصي با حضور باغداران انجام گرفت.

*

در ابتداي جلسه رحماني رئيس سازمان باغستانهاي سنتي نيز گزارشي از وضعيت کنوني باغستانهاي سنتي ارائه داد و گفت: مشکلات باغستانها از 70 سال قبل آغاز شد و به دليل اينکه تنهاي يک متولي اصلي براي حل اين مشکلات پاي کار نيست موجب شده نواقص بيشتر شود و خوشبختانه شهرداري طي سالهاي اخير اقدامات مثبتي براي رفع اين مشکلات انجام داده است.

وي در رابطه ا اقداماتي که براي برقراري امنيت باغستانها انجام شده است، گفت: با همکاري نيروي انتظامي چندين اکيپ گشت در باغستانها به فعاليت مي پردازند و طي چند سال اخير چندين هزار اصله درخت در بين باغداران توزيع شده است.

*

همچنين باغداران حاضر در جلسه صحبتهاي خود را مطرح کردند و پيشنهادات و انتقادات خود در رابطه با تأمين امنيت، آب، بيمه باغداران، حل مشکل ورثه اي بودن برخي باغات، ايجاد راه دسترسي و جوابگويي يک دستگاه مشخص به باغداران را مطرح کردند و در پايان اظهارداشتند: از شوراي شهر و شهرداري به خاطر دعوت ما در جلسات خود و اهتمامي که براي حل مشکلات باغستانها و باغداران دارند تشکر و قدرداني داريم چراکه ديگر دستگاهها که در اين رابطه مسئول و متولي هستند، حتي از انجام اين مهم حداقل براي شنيدن صحبتهاي ما خودداري مي‌کنند.

پايان پيام/1704/ارديبهشت95

تصاویر مرتبط