سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۳/۱۱

در جلسه پارلمان محلي تأکيد شد؛

اجلاس جهاني راه ابريشم؛ راهي ميانبر براي جهاني شدن قزوين/پارلمان محلي بزرگترين حامي شهرداري در برگزاري اجلاس راه ابريشم

درجلسه اخير شوراي اسلامي شهر که با حضور اعضاي شورا در تالار مردم پارلمان محلي برگزار شد، مسعود نصرتي شهردار قزوين به همراه مديران شهرداري گزارشي از آخرين پيگيري ها و اقدامات انجام شده در رابطه با اجلاس جهاني راه ابريشم که شهريور امسال در قزوين برگزار مي شود، ارائه دادند و اعضاي شورا نيز در ادامه پيشنهادات و صحبتهاي خود را براي هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن آن بيان کردند.

 

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ "فرج الله فصيحي رامندي" با اشاره به اهميت روزافزون اجلاس راه ابريشم و اينکه اجراي آن فوايد و نتايج مثبت زيادي براي قزوين به همراه دارد، به تمامي نظرات مطرح شده از سوي اعضاء اشاره کرد و گزارش آنها را با يک جمع بندي ارائه داد.

رئيس شوراي السلامي شهر ضمن اينکه از آمادگي اعضاي شورا براي حمايت از شهرداري در برگزاري اجلاس سخن مي‌گفت، به بخش عمده اي از نظرات اعضاي شورا براي هرچه بهتر برگزار کردن اجلاس اشاره کرد و اظهارداشت: استفاده از صداي ماندگار پرويز بهرام در اجلاس راه ابريشم، تقديم سريال و يا فيلم سينمايي شهيد بابايي به ميهمانان اجلاس، معرفي مفاخر و بزرگان شهر در قالب نرم افزاد و کليپي به ميهمانان، استفاده از ظرفيتهاي استاني، توان مردم و شهروندان در اجراي برنامه، تبيين موضوعات و برنامه هاي اجلاس در يک جزوه و ارائه آن به شورا، اطلاع رساني درست از برنامه ها در رسانه هاي کشوري و جهاني، کاهش هزينه هاي مالي و استفاده از توان سرمايه گذاران و منابع ملي، شفاف سازي برنامه ها و گزارش عملکرد اجلاس براي اعضاي شوراي شهر، فراخوان مقاله در سطح کشور دررابطه با راه ابريشم و توجه به مبلمان شهري در دستور کار قرار بگيرد.  

*اجلاس راه ابريشم؛ سرآغازي براي رونق گردشگري در قزوين

در ابتداي جلسه "مسعودنصرتي" گزارش خود را ارائه داد و ابتدا با اشاره به ضرورت برگزاري اجلاس جاده ابريشم به ميزباني کهن شهر قزوين، يادآورشد: براساس مطالعاتي که تاکنون با استفاده از توان کارشناسان انجام شده، اجلاس جاده ابريشم يک راه ميان بر براي معرفي قزوين در سطح ملي و جهاني است تا گردشگراني که تاکنون در غفلت حضور در قزوين (شهري که 50 سال پايتخت ايران بوده و داراي آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي است) به سرمي‌بردند را به شهرمان دعوت کنيم.

شهردار قزوين در ادامه با اشاره به اهداف مشترک ايران و چين در احياي جاده ابريشم و ارتباط مؤثري که بين اين دو کشور به وجود آمده است، گفت: فعاليتها در ايران براي برگزاري اجلاس در قزوين، در سطح وزارتخانه ها و حتي مجامع بين المللي پيش مي‌رود و سه سرفصل اقتصاد، فرهنگ و گردشگري ارکان و اهداف اين برنامه مهم را تشکيل مي‌دهند.

شهردار با تأکيد بر اينکه متوليان و مسئولان استاني بايد بيشتر از گذشته پي به ظرفيتها و نتايج اجلاس راه ابريشم ببرند و اين درحالي است که مسئولان کشور چين و کره جنوبي اهتمام خاصي به اين موضوع مهم دارند، اظهارداشت: طي جلسه اي که با سفارت ايران در چين داشتيم خبر از 40 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در شهرهاي مسير جاده ابريشم دادند و اين ظرفيت خوبي به شمار مي‌آيد.

اين مقام مسئول بهره مندي از حمايت مالي کشوري براي هرچه بهتر برگزار کردن اين اجلاس را بسيار مهم دانست و ادامه داد: همچنين جذب اسپانسرهاي قدرتمند و تبيين بزرگي کار براي آنها امر بسيار مهمي است که بايد دنبال شود، در کنار اينها همراهي و مشارکت شهروندان و نخبگان به عنوان سرمايه هاي اجتماعي با مسئولان امر مهمي به شمار مي‌آيد و ضمن اينکه معتقديم نقش رسانه هاي داخلي و برون مرزي نيز در انعکاس اخبار و موضوعات بي‌بديل است.

نصرتي همچنين در ادامه اقدامات و برنامه هايي که تاکنون دبيرخانه و شوراي راهبري اجلاس جاده ابريشم به انجام رساندند را تشريح کرد.

* تداوم روابط قزوين و چين آينده نگري محض است

"حسين غياثوند" با يادآوري گذشته و دهه هاي قبل، به اين واقعيت اشاره کرد که قزوين با تلاش مديريت شهري به تغييرات مثبتي دست يافته است، گفت: ابتکار عمل، شتاب و آينده نگري که شهرداري قزوين در اين سالها داشت در مقايسه با بسياري شهرها و حتي کلانشهرهاي کشور قابل باور نبود و حتي درصدد بودند از تجربيات قزوين بهره ببرند، شهري که بازهم براي پيشرفت جاي کار دارد و قدمهايي که تاکنون برداشته براي تبديل به قطب گردشگري و شناسانده شدن در سطح جهاني است.

رئيس کميسيون شهرسازي شورا اجلاس جاده ابريشم را يکي از مهمترين کارهاي مشترک بين ايران و چين که درحال حاضر دومين قطب اقتصادي جهاني به شمار مي‌آيد، دانست و افزود: در کنار موضوعات و محورهاي اصلي که ضمن برگزاري اين اجلاس دنبا مي‌کنيم، مي توان به حوزه سرمايه گذاري نيز ورود کرد و پروژه هاي مشترکي را به سرانجام رساند.

وي در ادامه با اشاره به سخنان و تأکيدات مقام معظم رهبري مبني بر تنظيم روابط بلندمدت با کشور چين اظهارداشت: با توجه به اينکه نگاه امروزي شهر قزوين بين المللي است و هدفهاي بزرگي براي خود تبيين کرده است، بايد روابط خود را با ديگر شهرها و کشورهاي جهان تداوم بخشد و مسئولان و متوليان طوري اهداف را براي مردم تبيين کنند تا مردم با آنها همراه شوند و اين واقعيتي دست يافتني است.

*بهره مندي از صداي ماندگار پرويز بهرام در اجلاس راه ابريشم

"فاطمه اشدري" رئيس کميسيون فرهنگي_ ورزشي شوراي شهر ضمن اينکه اجلاس جاده ابريشم را حرکتي منحصر به فرد در راستاي معرفي پيشينه گهربار ايران و پس از آن معرفي تمدن و تاريخ ارزشمند قزوين در سطح جهاني مي‌دانست، گفت: در اين اجلاس مهم مي توان از صداي ماندگار و رساي پرويز بهرام که پيشکسوت عرصه دوبلاژ کشورمان به شمار مي‌آيد بهره برد.  

*معرفي شهيدبابايي به عنوان اسطوره ملي به ميهمانان خارجي

"شهلا عطايي" با بيان اينکه هدف ما از برگزاري اجلاس راه ابريشم تنها رونق گردشگري و اقتصادي قزوين نباشد و اسطوره ها، قهرمانان، افراد سرشناس و توانمند را در کنار فرهنگ ناب اسلامي و ايراني به مردم ديگر شهرهاي جهان معرفي کنيم، افزود: پيشنهاد مي‌کنم سريال و يا فيلم سينمايي شهيد بابايي با زيرنويس انگليسي در کنار ديگر هدايايي که به ميهمانان خارجي داده مي‌شود، قرار بگيرد.

رئيس کميسيون بانوان و خانواده شوراي شهر خاطرنشان کرد: تلاشها براي شناساندن افراد شاخصي همچون شهيد بابايي و خانواده آنان به درستي صورت نگرفته و مسئوليت متوليان امر در اين رابطه بسيار زياد است تا ايثارگري هاي اين قهرمانان براي حيات ميهن خود را به ديگر مردم جهان اعلام و عرضه داريم.

*تلاش قدم به قدم براي اعتلاي قزوين

"علي صادقي نيارکي" اجلاس جاده ابريشم را داراي اهميت ويژه دانست و گفت: بايد به بهترين شکل ممکن اين اجلاس برگزار شود و از فرصت باقيمانده به بهترين شکل ممکن بهره برد، در کنار اين نقش آفريني دستگاههاي مرتبط استاني، مشارکت مردم و رسانه ها بسيار مهم و اساسي است.

رئيس کميسيون اداري و مالي يادآورشد: وقتي يک برنامه بين المللي تدارک ديديم، بايد امکانات و زيرساخت ها را به وجود آورده و ارتقاء دهيم و اگر قصد احياي جايگاه خود را داريم، ضمن برگزاري اجلاس راه ابريشم برنامه هاي کوتاه، ميان و بلند مدتي را نيز تدوين کنيم.

وي در خاتمه به نقشي که شهرداري قزوين در اجلاس اخير چين داشت اشاره کرد و افزود: از تمامي مسئولان و دست اندرکاران به خاطر درخششي که در چين داشتيم تشکر مي‌کنم، چراکه تأثيرات آن بسيار مشهود بود و بايد تلاش کنيم تا در زمينه هاي گردشگري و اشتغالزايي بالنده تر شويم و برگزاري اينگونه برنامه ها بسيار جوابگو خواهد بود.

*خواستن براي اعتلاي قزوين توانستن است

"محمدرضا صديقي" با تأکيد بر اينکه شهرهاي موفق در دنيا خواستند و توانستند و ما نيز اگر بخواهيم مي توانيم قزوين را به رشد و بالندگي هرچه تمامتر برسانيم، افزود: احياي گذشته باشکوه و پرافتخار قزوين هدف دوري نيست و بايد از فرصت هاي پيش رو که اجلاس راه ابريشم يکي از آنهاست، استفاده کنيم.

رئيس کميسيون شوراياري خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه درحاليکه تعداد اماکن ميراثي شهر تبريز به اندازه انگشتان کف دست است، تعداد آثار و اماکن ميراثي قزوين بالاتر از 50 مورد است، ولي شهر تبريز در کنار اصفهان و مشهد خواستند و توانستند و به شهرت رسيدند و ما نيز اگر بخواهيم به جايگاه شايسته دست پيدا خواهيم کرد.

وي در ادامه افزود: شهرداري قزوين به عنوان بزرگترين سرمايه گذار ميراثي در قبل گامهاي خوبي برداشته و بايد بيشتر از اينها نيز موفق باشد و ديگر ارگانها براي برگزاري برنامه هاي جشنواره روز قزوين که اجلاس راه ابريشم نيز جزوي از آنهاست از استانداري تا ديگر نهادها و دستگاهها با مديريت شهري همراه باشند.

صديقي اجلاس راه ابريشم را بزرگترين و جدي ترين سرمايه گذاري شهر قزوين دانست و گفت: سفره اي به بهترين شکل ممکن پهن شده و در عرصه هاي مختلف بايد از آن بهره ببريم و در ايامي که به برگزاري جشنواره روز قزوين نزديک مي‌شويم بايد تعداد و کيفيت خدمات به شهروندان را ارتقاء دهيم تا بتوانيم از ظرفيت و همراهي آنها به نحو شايسته بهره ببريم.

*ارائه گزارش کامل برنامه ها و دورنماي اجلاس راه ابريشم به شوراي شهر

"عباس ظاهري" ضمن اينکه بر ضرورت اجراي اجلاس راه ابريشم و تلاش براي تحقق اهداف و چشم اندازهاي آن تأکيد مي کرد، افزود: ضرورت دارد متوليان امر گزارش کاملي از اين اجلاس، محورها، برنامه ها و اهداف اصلي آن به ما ارائه دهند و در کنار اين مباحث مالي نيز شفاف سازي شود.

عضو شوراي اسلامي شهر خاطرنشان کرد: براي معرفي قزوين يقينا بايد هزينه کرد و گزارش کاملي تهيه شود تا قدم به قدم نسبت به آمادگي شهر و زيباسازي آن اقدام شود.

*اجلاس راه ابريشم ام القراي جهان اسلام را بازخواني مي کند

"احد چگيني" با تأکيد بر اينکه جاده ابريشم امروزه براي ما به يک ظرفيت و پتانسيل تبديل شده است، گفت: اين جاده بين المللي تا قرن 15 ميلادي به ميزان يکهزارو 700 سال مورد استفاده کشورها براي تبادلات اقتصادي و فرهنگي قرار مي‌گرفته است.

سخنگوي شوراي عالي استانها و رئيس کميسيون املاک و توافقات شورا در ادامه با اشاره به تاريخچه و پيشينه قزوين و اينکه جزو معدود شهرهاي مسير جاده ابريشم بوده که بالندگي و افتخارش در سلسله هاي مختلفي همچون ناصري، ايلامي و سلجوقي و در کل دوهزارو 500 سال پادشاهي بيشمار است، ادامه داد: گذر جاده ابريشم از قزوين فرصتي مغتنم است تا بتوان در يک جهش فرهنگي و اقتصادي، قزوين را که روزي ام القراي جهان اسلام بوده است به جهانيان عهد امروزي بشناسانيم.

وي با اشاره به پيشنهاد مديرعامل سازمان فرهنگي_ورزشي مبني بر انتخاب قزوين در سال 2020 به عنوان مرکز گردشگري جهان اسلام ادامه داد: اين رخداد قابليت بهره برداري قزوين از ظرفيتهاي ملي را چند برابر مي‌سازد و اگر زيرساخت‌ها ارتقاء يابد و از ظرفيتهاي جهاني و ملي و حمايت شهروندان بهره ببريم به نتايج خوبي دست پيدا خواهيم کرد.

اين عضو شورا پيشنهاد داد: مي توان فراخواني اعلام کرد و از صاحب نظران دعوت به عمل آورد تا درباره نقش قزوين در جاده ابريشم مطالبي تهيه کنند و تمامي آنها را به شکل مجلد چاپ نمود و در آينده استفاده کرد.      

*بي نظيري ديپلماسي مجموعه مديريت شهري قزوين براي ارتباط با جهان

"حکمت ا... داودي" اجلاس جاده ابريشم را اقدامي بي‌نظير در کشور دانست و گفت: حتي براي برخي شهرهاي مطرح کشور اين ظرفيت به وجود نيامده است و اگر ما به اهميت والاي آن واقف باشيم، بهتر مي‌توانيم عمل کنيم.

رئيس کميسيون حمل و نقل و ترافيک خاطرنشان کرد: اگر اطلاع رساني درستي از اين رخداد مهم در بين مردم قزوين و کشور صورت بگيرد، همراهي بينظير مردم را به دست خواهيم آورد، چراکه همراهي آنان براي به ثمر نشستن کار بسيار تأثيرگذار است.

وي در خاتمه تصريح کرد: ديپلماسي که مجموعه مديريت شهري قزوين براي انجام برنامه‌هاي بين المللي به کار مي‌بندد در کشور بي‌نظير است و رسانه ملي از ظرفيت خوبي براي انعکاس برنامه هاي متنوع برخوردار بوده و بنابراين اجلاس فوق هرچه زودتر بايد به بار بنشيند.

*آمادگي کامل شهر براي ميزباني از اجلاس جهاني

"حسين صلح جو" نيز ميزباني قزوين براي اين برنامه مهم را بسيار ارزشمند دانست و گفت: فضاسازي شهري بايد قدم به قدم پيش برود و در اين رابطه هدفگذاري و تدوين برنامه‌ها ارزشمند، بسيار مهم و اساسي است.

رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شورا استفاده از توان و ظرفيت استاني براي برگزاري چنين برنامه مهمي را بسيار ارزشمند اعلام کرد و افزود: از ظرفيت استاني براي هرچه بهتر برگزار کردن اين برنامه بايد بهره برد و همچنين حمايت استانداري به عنوان دستگاه حامي بسيار ارزنده است.

*باور پيشرفت قزوين براي مديران شهري به وجود آمده است

"مريم نخستين" با تأکيد بر اينکه مديريت شهري قزوين بيشتر از وظايفي که قانون برايش تعيين کرده، قدم برداشته است، افزود: شهر قزوين در مباحثي همچون شکوفايي شهري حرفي براي گفتن دارد و در کنار اين در مباحثي همچون cds و توسعه پايدار به پيشرفت هاي چشمگيري رسيديم و شاخص بوديم و حالا با برگزاري اجلاس جاده ابريشم که 200 شهر از 67 کشور جهان در قزوين حضور مي‌يابند، قرار است در حوزه هاي اقتصادي، فرهنگي و گردشگري رشد بيشتري داشته باشيم.

رئيس کميسيون ساماندهي ملاقاتهاي مردمي با طرح اين سؤال که اعضاي شورا به باور پيشرفت قزوين رسيدند و آيا اين حساسيت براي ديگر مديران قزوين به وجود آمده است؟ گفت: تاکنون آثار تاريخي شهر قزوين با همت مديريت شهري سرپا نگاه داشته شده است و مديراني که تاکنون همکاري نکردند، بايد پاسخگو باشند.            

وي تأکيد کرد: بايد پا را فراتر بگذاريم و تمامي شهروندان را از اين رخداد مهم آگاه سازيم و از توان نخبگان و اساتيد دانشگاهي بهره ببريم و جلسات مشترکي با افراد و دستگاههايي که ما را مي توانند در اين راه ياري رسانند، برگزار کنيم.

*

 گفتني است، در ادامه جلسه ناصر گنجي، محمد اسماعيل حافظي، سعيد وزيري نژاد و عليرضا خزائلي از مديران شهرداري و اعضاي دبيرخانه اجلاس جهاني راه ابريشم صحبتها و نظرات خود را بيان کردند.

پايان پيام/1709/خرداد95

 

تصاویر مرتبط