دوشنبه ۱۳۹۵/۰۵/۱۱

عطايي، رئيس کميسيون بانوان شوراي اسلامي شهر قزوين:

نگرشها به حوزه زنان تغيير يافته است/مردان بايد از حقوق زنان آگاهي يابند/مشکل اصلي بانوان دوچرخه سواري در فضاي عمومي نيست/زنان براي حضور در عرصه سياسي و اجتماعي بايد باورپذير باشند

طي سالهاي اخير اقدامات مناسبي براي بهبود وضعيت زنان صورت گرفته است و اين نشان مي‌دهد، نگرشها به اين حوزه تغيير کرده و موضوعاتي دردست پيگيري متوليان امر قرار دارد تا نقش زنان در جامعه افزايش پيدا کند.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ شهلا عطايي رئيس کميسيون بانوان و خانواده پارلمان محلي در نشست بانوان فرهيخته استان که هفته گذشته در استانداري برگزارشد، اظهارداشت: طي سالهاي اخير اقدامات مناسبي براي بهبود وضعيت زنان صورت گرفته است و اين نشان مي‌دهد، نگرشها به اين حوزه تغيير کرده و موضوعاتي دردست پيگيري متوليان امر قرار دارد تا نقش زنان در جامعه افزايش پيدا کند.

وي با بيان اينکه مجلس شوراي اسلامي يکي از حوزه هاي تأثيرگذار و اصلي در تدوين قوانين مدون براي بانوان به دور از نگاه مردانه به شمار مي‌آيد، گفت: نقش اين قوه در اجراي قوانين مربوط به زنان که درحال حاضر مورد اجرا قرار نمي‌گيرد، يا در اجرا دستخوش تصميمات ديگر و تغييراتي مي‌شود، نيز اهميت دارد.

عطايي با بيان اينکه اسلام براي زنان حقوق بالايي درنظر گرفته است و متأسفانه آنان از حقوق خود بي اطلاع هستند، افزود: دانستن اين حقوق ازسوي زنان به حل مشکلات آنان کمک نمي‌کند و مردان بايد از اين حقوق مطلع باشند تا نسبت به اجراي آنها درقبال بانوان همت گمارند.

اين عضو شورا با تأکيد براينکه سيستم آموزشي کشور ما بايد به گونه اي باشد که دختران و پسران از دوران تحصيل با حقوق و تکاليف زنان و مردان آشنا شوند، اضافه کرد: اگر اين مهم در کتابهاي درسي آنان گنجانده شود، براي آنها درس زندگي است و کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي بايد به اين موارد اهتمام خاصي داشته باشد.

رئيس کميسيون بانوان شورا با اعلام اينکه به ازاي هرخانواده ايراني يک پرونده قضايي تشکيل شده است، افزود: اين نشان مي‌دهد درصد بالايي از خانواده‌ها درگير دادگاهها هستند و بيش از 80 درصد اختلافها و مشکلات در دادگاهها به دليل عدم آگاهي افراد از حقوق و تکاليفشان در خانواده و اجتماع است.

وي در ادامه با بيان اينکه آموزش زنان درراستاي احقاق حقوقشان بسيار مهم است، به دوچرخه سواري بانوان در شهر اشاره کرد و ادامه داد: برخي مسئولان در شبکه هاي اجتماعي با دوچرخه سواري بانوان به مخالفت پرداختند، بنده به عنوان عضو شورا در جايگاهي نيستم که بخواهم نظر فقهي خود را در اين رابطه بيان کنم، ولي معتقدم بايد زيرساختها را در اين بخش براي استفاده بانوان که با سلامت جسمي آنها گره خورده، آماده کرد.

عطايي خاطرنشان کرد: گاهي بانواني هستند که به خاطر صرفه و صلاح اقتصادي از دوچرخه استفاده مي‌کنند و اين براي آنها يک نياز ضروري به شمار مي‌آيد، ازطرفي نقش زنان در کاهش ترافيک شهر نيز بايد درنظر گرفته شود که تأثير مهمي در دست يابي به شهر مطلوب دارد.

اين عضو شورا با بيان اينکه مشکل زنان جامعه ما تنها دوچرخه سواري در فضاي عمومي نيست و فراتر از اينهاست، تصريح کرد: مسائل و مشکلات زنان طلاق، زنان معتادف زنان تن فروش و زنانيکه به دليل کمبود ويتامين d فرزندان معلول به دنيا مي‌آورند، است؛ بياييم بررسي کنيم چرا درسال 30 هزار فرزند معلول به دنيا مي‌آيد؟ و چرا سن پوسيدگي استخوان به کمتر از 30 سال رسيده است؟

وي در ادامه با اشاره به حضور بانوان در عرصه هاي مختلف سياسي و اجتماعي و به خصوص انتخابات مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: به عنوان نمونه در قزوين حمايت از يک بانو منجر به ورود وي به مجلس مي‌شود، پس توان ارزشمندي در بانوان وجود دارد که به باورپذيري و ريسک پذيري آنان در عرصه سياسي کمک مي‌کند و اين توان در مجموعه شوراي اسلامي شهر براي حمايت همراهي وجود دارد.

اين عضو شورا در خاتمه اظهاراميدواري کرد: در آينده به جايي برسيم تا زنان به حقوق و اصلي خود رسيده باشند و بدون هيچ گونه دغدغه و نگراني به تربيت نسل فردا مشغول باشند و در کنار اين اگر تمايل داشتند، به عرصه هاي مختلفي که اجتماع براي آنها تعريف کرده وارد شوند.

پايان پيام/1995/مرداد95

تصاویر مرتبط