چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۸/۱۹

اشدري، رئيس کميسيون فرهنگي_ورزشي شوراي شهر قزوين:

باغستان سنتي ظرفيت مطلوبي براي رونق گردشگري سبز در قزوين با مقياس ملي و جهاني دارد/کم آبي در ايران، کشور کهن را به بيابان تبديل خواهدکرد

براساس پيش بيني ناسا ايران از 8 سال پيش وارد دوره 30 سال خشکسالي شده است و بنابراين اگر جامعه و دولت به فکر چاره جويي نباشيم تا 10 سال آتي ايران کاملا بيابان خواهد شد!

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ فاطمه اشدري رئيس کميسيون فرهنگي_ورزشي شوراي شهر بحران آب در کشور ايران و به تبع آن شهر قزوين را جدي دانست و گفت: براساس پيش بيني ناسا ايران از 8 سال پيش وارد دوره 30 سال خشکسالي شده است و بنابراين اگر جامعه و دولت به فکر چاره جويي نباشيم تا 10 سال آتي ايران کاملا بيابان خواهد شد!

به گفته کارشناسان و به ويژه پروفسور کردواني پدر کوير شناسي ايران که خطاب به مديران حکومتي بيان شده، تا 5 سال آتي در ايران جنگ بين استانها و شهرها به خاطر آب علني خواهدشد و بحران آب ايران را خواهد بلعيد! ضمن اينکه نشست زمين در دشت تشنه قزوين جدي است و بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد.

اين عضو شورا با بيان اينکه ميانگين مصرف آب توسط مشترکين ايراني دوبرابر مصرف جهاني است، گفت: اين فاجعه آميز است که مصرف آب در ايران بي‌رويه گزارش مي‌شود، درصورتيکه تنها با 25درصد صرفه جويي و يا مصرف يک ليوان آب کمتر، روزانه حداقل 17 ميليون ليتر آب ذخيره سازي مي‌شود.

اشدري در ادامه با تأکيد براينکه شرکت آبفا با همراهي شهرداري براي فرهنگ سازي مصرف بهينه آب تلاش نمايند، افزود: در اين راه مي‌توان از مشارکت مردمي براي اصلاح الگوي مصرف آب و ذخيره سازي آن استفاده کرد، ضمن اينکه با استفاده از کنتور آب هوشمند و تفکيک آب شرب از ديگر مصارف بهداشتي ازسوي آبفا با درنظرگرفتن کنتورهاي مجزا اقدامات لازم به عمل آيد.

ضمن اينکه مشترکين آب اعم از فقير و غني از آب شرب سهم مساوي دارند کنترل مصرف آب در مورد خانوار بايستي به درستي اعمال شود طوري نباشد مشترکين دارا و متمول به لحاظ دارايي وتوانايي در پرداخت هزينه مصرف مازاد ، حق استفاده بيشتر از سهم عادلانه نبايد داشته باشند. در واقع يکي  از فاکتورهاي مهم استفاده بهينه مصرف آب همانا رعايت عدالت اجتماعي و رعايت الگوي مصرف همگاني است.

رئيس کميسيون فرهنگي همچنين با تأکيد براينکه نجات کمربند سبز و باغات سنتي قزوين از بحران بي‌آبي و کم آبي دردستورکار مديريت استاني قرار بگيرد، ادامه داد: با ثبت باغستانها در ميراث فرهنگي درراستاي حفظ و نگهداري آنها و جلوگيري از خشکسالي اقدامات لازم انجام شود و طبق صحبت استاد اخوي زادگان نماينده باغداران و ديگر باغداران، پسآب شهر را به باغستانها اختصاص دهيم.

وي در اين رابطه يادآورشد: حفظ آب و ذخائر آبي و استفاده بهينه از آنها درکنار مطلوبيت استفاده از پسأب شهري، که غني ترين آب براي آبياري باغات به شمار مي‌آيد، با کمترين هزينه و جداسازي برخي آلايندگي هاي مضر براي گياهان، مي‌توان براي آبياري باغات و محصولات کشاورزي اقدام کرد.

اين عضو شورا خاطرنشان کرد: باغستانها يکي از پتانسيلهاي کم‌نظير در شکوفايي صنعت گردشگري قزوين به شمار مي‌آيد و اگر با حمايت و همراهي مسئولان در راستاي حمايت از باغداران، حل مشکلات باغستانها و انتقال پسأب شهري براي آبياري باغها و تدوين طرحي مناسب و آينده دار براي اين پهنه سبز، همراه باشد مي‌توان صنعت گردشگري سبز در قزوين را با مقياس جهاني و کشوري رونق بخشيد.

اشدري يادآورشد: بوستان باراجين(فدک) نيز نيازمند پسأب شهر است، ولي اولويت اول باغستانهاي سنتي هستند که همسطح و همرديف شهر قزوين به حيات نيمه جان خود ادامه مي‌دهند و هزينه انتقال آب به اين پهنه نيز از هزينه کمتري برخوردار است، ضمن اينکه تأکيد داريم از تجارب ديگر شهرها که بوستانها و مراکز تفريحي همچون باراجين دارند براي انتقال آب کم هزينه و مفيدتر استفاده کرد.

پايان پيام/2182/آبان95

تصاویر مرتبط