پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۴/۲۷

در گزارش عملكرد سازمان خدمات طراحي مطرح شد؛

پيوست هاي فرهنگي– اجتماعي جدا نشدني طراحي پروژه هاي شهري

گزارش عملكرد سازمان خدمات طراحي شهرداري و ميزان پيشرفت پروژه هاي آن، در صحن علني شورا ارائه شد.

 

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين، در بيست و پنجمين نشست علني شوراي شهر قزوين، عباس ظاهري رئيس شوراي شهر، مرحله طراحي پروژه هاي شهري را زير بناي اجراي هر طرحي بر شمرد و ادامه داد: تمام پروژه هاي  شهري در دست اجرا در مجموعه مديريت شهري  داراي طراحي و مطالعات از قبل انجام شده هستند و اجرا و پيشرفت آنها بر اساس طراحي هاي مطالعه شده است، از همين رو اجراي بسياري از پروژه ها منوط به اين موضوع است و بايد توان اين مجموعه بر انجام طراحي هايي مطلوب براي شهر باشد.

در ادامه اين نشست، اعضاي شوراي شهر با توجه به اهميت طراحي در پروژه هاي شهري خواستار ارائه گزارشي از عملكرد سازمان خدمات طراحي در سال اخير و اهداف طراحي هاي انجام شده شدند.

 محمد اسماعيل حافظي مدير عامل سازمان خدمات طراحي با اشاره به ضرورت شفاف سازي طراحي هاي پيش بيني شده قبل از تصويب بودجه تصريح كرد: اين سازمان با برپايي نشست هاي مشترك با معاونت ها  و سازمان هاي شهرداري اقدام به بررسي نيازهاي شهري در سال جاري نمود تا بتواند بر اساس اولويت ها اقدام به طراحي پروژه ها نمايد.

حافظي ادامه داد: استفاده از نظرات كارشناسان داخل  وخارج از مجموعه مديريت شهري و شوراياري ها و توجه به طرح تفصيلي، جامع و،CDS از ديگري اقداماتي بوده است كه اين مجموعه قبل از شروع طراحي پروژه هاي شهري به آن توجه نموده است.

اين مقام مسئول توجه به برنامه مدون و حركت در يك مسير برنامه ريزي شده و استفاده از توان متخصصان كشوري را از برنامه هاي اولويت دار سازمان خدمات طراحي برشمرد و افزود: به منظور تحقق بهتر اين موضوع، با انجام فراخوان در نشريات كشوري و محلي اقدام به شناسايي و جذب مشاوران زبده و متخصص براي طراحي پروژه هاي شهري نموده ايم تا شاهد بهترين خروجي در اين حوزه باشيم.

وي پيوست هاي اجتماعي – فرهنگي را جزء جدانشدني پروژه‍ هاي شهري بر شمرد و افزود: به منظور آگاهي از روند اجتماعي و فرهنگي پروژه ها و بنا به ضرورت موجود، قبل، هنگام و بعد از اجراي پروژه ها اقدام به اجراي اين پيوست مي نماييم و آموزش هاي لازم در اين زمينه، به نيروهاي اين سازمان با برپايي دوره هاي آموزشي داده شده است.

حافظي ادامه داد: به منظور افزودن نگاه اقتصادي در زمان تهيه طرح هاي شهري  و با هدف خودگرداني و بهينه سازي تراز اقتصادي، پيوست اقتصادي نيز در سال جاري براي تمام پروژه هاي شهري تهيه شده است.

وي از انجام مطالعات زيست محيطي از سال آينده در طراحي پروژه هاي سازمان خدمات طراحي خبر داد و افزود: به منظور بررسي تأثير پروژه ها بر محيط زيست و جلوگيري از آسيب هاي احتمالي در اين حوزه، اين موضوع با جديت براي سال آينده در دستور كار قرار خواهد گرفت.

حافظي استفاده از نرم افزار GIS به منظور رصد دقيق پروژه ها و جلوگيري از دوباره كاري ها و استقرار نرم افزار مديريت پروژه را از ديگر اقدامات اين سازمان بر شمرد.

اين مقام مسئول  از انجام آزمايشات مكانيك خاك در پروژه هايي كه ضرورت تهيه اين آزمايشات به دليل ملاحظات خاك و سازه وجود دارد خبر داد  و افزود: اين مهم با استفاده از توان آزمايشگاه مكانيك خاك استان انجام مي شود.

وي به انجام طراحي ساماندهي بلوار آيت ا... خامنه اي اشاره و تصريح كرد:  ساماندهي و آرام سازي  بهينه و پايدار بلوارهاي موجود در سطح شهر با حفظ کيفيت بصري و رعايت ضوابط  سيماي شهري، مناسب سازي پياده روها، ساماندهي بدنه و بام، ساماندهي فضاي سبز، ساماندهي تابلوهاي تبليغاتي، ساماندهي تابلوهاي اماکن، اتخاذ تدابير براي حفظ باغات اطراف پوشاندن مناظر ناخوشايند، از جمله اهداف و  برنامه هاي فيزيکي اجراي اين طرح است.  

 حافظي از طراحي پل گالري در  سطح شهر خبر داد  و افزود: شهر قزوين با توجه به غني بودن در عرصه هاي مختلف هنري از جمله ‌هنرهاي تجسمي،‌ خوشنويسي،‌ عکس،‌ حجم سازي و حتي در مواردي تلفيق بسياري از اين رشته ها با هم،  قابليت زيادي در زمينه ارائه اين آثار هنري به شهروندان دارد، از همين رو اجراي پل گالري ها ايده اي نوبه شمار مي رود  و همين ويژگي جديد بودن آنها به جذابيت بيشتر ارائه آثار کمک مي کند. از سوي ديگر  پل ها قدم هاي عابران زيادي را برخود لمس مي کنند و آثار ارائه شده در اين مکان ها، به صورت غير ارادي بر دريافت بصري مخاطبان تأثير خواهد گذاشت كه ضرورت استفاده بهينه از اين ظرفيت وجود دارد و ما درصدد هستيم در پل هاي عابر پياده  وليعصر، ترمينال و بوستان دهخدا اين موضوع را اجرا نماييم.

وي به طراحي و مکان يابي ديوار کتاب و ديوار تاريخ اشاره  وتصريح كرد: بهره بردار اين طرح، سازمان زيبا سازي است و اين ديوار بيانگر سير تحولات تاريخي صورت گرفته در شهر يا منطقه مورد نظر در دوره هاي زماني مختلف است که زمينه آشنايي با تاريخ و هويت شهر به ويژه براي کودکان را فراهم مي آورد و زمينه ساز زيباسازي محيط هاي شهري مي باشد که جذابيت لازم را براي جذب مخاطب فراهم مي کند.

اين مقام مسئول به اهداف و ضرورت هاي اجراي ديوار كتاب اشاره و تأكيد كرد: معرفي آثار نويسندگان و ادباي نامي قزوين، بالا بردن سطح فرهنگ و اطلاع شهروندان از آثار ادبي منتشر شده در شهر، بالا بردن سطح اطلاع عمومي شهروندان و تکريم و بزرگداشت مشاهير شهر قزوين در قالب ساخت تنديسي از کتابشان، از جمله اين موارد مي باشد.

وي از ساماندهي محوطه پيراموني ايستگاه راه آهن خبر داد و افزود: هدف از اين پروژه، طراحي جلوخان  ايستگاه راه آهن و تبديل اين فضا به يک فضاي شهري زيبا و دعوت كننده به آرامش بخش مي باشد كه با رايزني هاي صورت گرفته با اداره كل راه آهن و استانداري منابع لازم براي اجراي اين پروژه نيز محقق شده است.

 حافظي به مکان يابي و طراحي تابلوهاي راهبردي و راهنماي باغستان سنتي قزوين اشاره  و تصريح كرد: اين تابلوها جهت معرفي باغستان ها، مساحت نوع گياهان و گونه هاي موجود، معرفي نظام آبياري و نگهداري سنتي و نام باغستان مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين مقام مسئول از مکان يابي و طراحي ديوار خلاقيت در سطح شهر خبر داد  و افزود: ساختمان ها و ديوارها، از جمله مکان هاي داراي پتانسيل براي ايجاد خلاقيت در شهرها مي باشند و در بسياري از کشورها هنرمندان خلاق، تصميم به تغيير ديوارهاي خسته کننده گرفته اند و از راه هاي مختلف از جمله نقاشي، ديوارهاي خسته کننده را به ديوارهاي جذاب و خلاق تبديل کرده اند.

وي ادامه داد: ديوارهاي خلاق در فضاهاي شهري را مي توان به روش هاي گوناگون از جمله  نقاشي هاي ديواري خلاق، ال سي دي هايي که تصويرگر برنامه هاي خلاق باشد ايجاد کرد.

 حافظي به مطالعه و تهيه طرح مناسب سازي، مبلمان شهري و محوطه سازي موضوعي محور امير كبير و همچنين مناسب سازي و مبلمان شهري بلوار آيت ا... مطهري تا ميدان جانبازان و خيابان پيروزي اشاره  وتصريح كرد: ارتقاء ايمني در سطح معابر شهر و ساماندهي، آرام سازي و نورپردازي بهينه و پايدار  پياده رو هاي سطح شهر، مناسب سازي براي معلولين جسمي  و نابينايان، از جمله اهداف اجرايي اين طرح ها مي باشند.

وي از مطالعات عملياتي کردن طرح جامع مديريت آب هاي سطحي و تهيه طرح هاي بهسازي انهار و کانال ها در مناطق سه گانه شهر خبر داد و افزود: اين پروژه به منظور ساماندهي و هدايت صحيح  آب هاي سطحي، زيبايي منظر شهري، جلوگيري از بروز خسارات ناشي از عدم هدايت صحيح و نيز افزايش رضايت شهروندان انجام مي گيرد.

مدير عامل سازمان خدمات طراحي  به انجام طرح انحراف سيل در بالادست شهر، ساماندهي در محدوده شهري، اصلاح بند خاکي و طراحي مجراي کنارگذر رودخانه وشته اشاره و تصريح كرد: اين اقدام جهت بهبود جريان آب هاي سطحي و جلوگيري از وارد آمدن صدمات ناشي از سيلاب به شهر انجام مي پذيرد.

 حافظي همچنين به باز طراحي بوستان خبرنگار دانش آموز و معلم و مطالعه و بازطراحي بوستان مطهري با رويكرد کاهش آسيب هاي اجتماعي،  خانه فرهنگ و کتابخانه در زمين مقابل مسجد سنجيده و خيابان راه آهن و فرهنگسراي مينودر اشاره كرد.

وي در پايان اين نشست با اشاره به انجام برخي ديگر از طراحي ها در حوزه مديريت شهري، خواستار اتخاذ تمهيدات لازم به منظور تأمين مالي و اجرايي شدن اين طراحي ها شد.

 

تصاویر مرتبط