سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۵/۲۶

اشدری،

احترام به میراث فرهنگی سرلوحه کار شورا و شهرداری قرار گیرد

تکریم و احترام به تاریخ، هویت و میراث فرهنگی شهر قزوین باید سرلوحه کارها قرارگیرد.

فاطمه اشدری عضو پارلمان محلی قزوین در جلسه علنی شورا که با دستور کار بررسی برنامه های پیشنهادی نامزدهای تصدی پست شهردار قزوین برگزار شد طی سخنانی با اشاره به گرامیداشت سالروز ورود ازادگان به کشور اظهار داشت: ایستادگی آزادگان سرافراز ستودنی است، همچنین در کنار خانواده های ایثارگر، خانواده هایی چشم انتظار عزیزان مفقود الاثر خود هستندکه آنها هم به مثابه اسارت پنهان هستند و امید آن داریم به لطف خدای مهربان هرچه زودتر دل آرام شوند .

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت توجه به میراث فرهنگی شهر قزوین گفت: کوچه و محلات ما میراث فرهنگی ما هستند و ضرورت دارد تا تفکر ارزنده ایرانی_ اسلامی را از گذشته تابه امروز و به نسلهای بعد نشان دهیم.

این عضو شورای شهر قزوین با بیان اینکه توجه به میراث فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: باید توجه داشت که این امر تنها اختصاص به بناهای تاریخی ندارد و حتی کوچه و محلات ما و آداب و رسوم برجای مانده از بزرگترهای ما نیز میراث فرهنگی است.

اشدری خاطرنشان کرد: گاهی اوقات پروژه‌ها بدون درنظر گرفتن میراث فرهنگی اجرا می‌شود و همین امر باعث می‌شود این امور به جای اینکه نکته ای باشد که به آن افتخار کنیم به نقطه‌ای تاریک تبدیل شود.

وی عنوان کرد: امروز باغستان یکی از فضاهای تاریخی است که بخشی از هویت قزوین بوده و به حفظ آن علاقه داریم و از این رو باید برای حفظ آن برنامه داشته باشیم.

این عضو شورای شهر قزوین گفت: سوداگران زمین با خرید باغات زمینه ساز تخریب این میراث ارزشمند را فراهم می کنند بنابراین می توان برای حل این مشکل هر سال بودجه ای را برای تملک این باغات سنتی، با شرایط ویژه که به هویت باغات خدشه وارد نشود، اختصاص داد.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت باغداران در اداره و حفظ باغستان استفاده کرد، افزود: گاهی وراث و باغداران زمین را به افرادی که سوداگران زمین هستند، واگذار می‌کنند که یک روز بتوانند با ترفند و رانت تبدیل به سود کنند،
 بنابراین می‌توان همه ساله با اختصاص بودجه تملک باغات شرایطی را فراهم کرد که به جای اینکه زمین را به دست افراد نااهل بسپارند، شهرداری زمین را کارشناسی کرده و آن را با شرایط ویژه که به هویت باغات خدشه وارد نشود، تملک کند.

اشدری گفت: در ادامه این روند می توان باغات را به همان باغداری که زمین را به شهرداری فروخته سپرد تا آن را با علاقه و دلسوزانه اداره کند و از منافع آن نیز برخوردار شود؛ البته عملیاتی کردن این موضوع نیاز به مطالعه و کارشناسی و تدوین برنامه و آئین نامه اجرایی دارد و در نهایت شهرداری مکلف خواهد بود ضمن حفظ باغستانها با مشارکت و یاری باغداران نسبت به اجرای زیر ساخت‌های لازم گردشگری اقدام نماید و برای شروع می توانیم با راه اندازی تورهای گردشگری داخلی مردم عزیز شهر و استان قزوین را با این سرمایه غنی فرهنگی و تاریخی آشنا کنیم.

وی در ادامه سخنانش خطاب به نامزدهای تصدی پست شهردار قزوین گفت: باتوجه به ظرفیتهای زیادی که در شهر قزوین وجود دارد شهردار آینده قزوین نباید برای محقق کردن بودجه ۱۲۰۰میلیاردتومانی شهرقزوین عاجز باشد در این خصوص شورای شهر نیز تکلیف دارد که مدیریت شهری را همراهی کند .

وی همچنین خواستار پیگیری افزایش سرانه های ملی و استفاده از اعتبارات دولتی برای ارتقای خدمات شهری توسط شهردار آینده قزوین شد و گفت: چون جذب ۱۰۰ درصدی از محل درآمد پایدار آن هم از جیب مردم غیر منصفانه و حتی غیر ممکن است و اغلب پروژه های نیمه تمام شهری طرح ملی است قطعا بودجه و اعتبار ملی و دولتی مصوب دارد و در این زمینه ضروری است به جای انتخاب یک شهردار سلیقه ای ، یا با انگیزه صرفا سیاسی و یا رفاقتی برخی آقایان برحذر باشند و به توانمندی‌های همه جانبه مدیریت شهری و شایسته سالاری که یقینا عیار شورای شهر در گروی این انتخاب است، بپردازیم .

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین در ادامه، خطاب به نامزدهای پست تصدی شهردار قزوین که در جلسه شورا حضور داشتند گفت: در ادوار گذشته جابه جایی مدیران و سلیقه‌ای برخورد کردن بابرخی قوانین باعث شده تا در راستای اجرای برخی طرحها در مدیریت شهری مشکل داشته باشیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در سالهای گذشته اراضی عظیمیه به منطقه مسکونی تبدیل شد؛ اما حالا مدیران می گویند نمی توانیم آب شرب این اراضی را تامین کنیم درحالی که یک شهردار توانمند و مدبر باید بتواند این مشکل راحل کند.

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط